standtomten
Ny tomt innebär nya möjligheter, men även problem. Jag älskar buxbom hade många meter i förra trädgården. Nu tittar jag efter ny låg häckplanta längst gångarna i min nya trädgård.

Jag vet inte om jag vågar satsa på buxbom med tanke på all sjukdom.

Vi bor i zon 4, frågan är om den japanska järneken kan vara ett alternativ? Det står att den är 1-3.
Känns surt att chansa då det handlar om ca 150 meter...

Vad tror ni? Båda känns som en chansning..
Ludvig Johansson
Hos mig har japansk järnek varit känslig. Tittar man i internationell litteratur så är det även en växt som mer lutar åt zon 1 än 3. Zon 1-2 skulle jag tro är en okej angivelse. Hursomhelst är den mindre lämplig att plantera oskyddat i zon 3.

En växt som är en bra ersättning till den japanska järneken är en annan järnek Ilex maximowicziana. Den påminner om buxbom men har vackra blad och luktar inte kattkiss. Den är väl inte lika superhärdig som buxbom men i zon 4 funkar den iallafall. Jag skulle tro att den går att köpa där växter säljs.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon