misswee
Vi har precis köpt nytt hus och ska nu börja med att plantera en häck. Växtzon 2, norrläge. Torr jord som det ser ut. Det ska vara en friväxande häck, 1,5-2 meter. Gärna rödbladig nån gång under året.
De vi väljer mellan är:

• Rödbladig Smällspirea
• Korallkornell
• Svart Aronia/Slånaronia
• Häggmispel.

Då jag är en fullkomlig novis i ämnet så mottages alla råd och tips med glädje! smile.gif
misswee
Nu har två förslag tillkommit;

Blodbok och blodkornell.

Har någon tips/råd om vilken rödbladig häck vi ska välja av ovanstående?
Ewa L
Den här typen av svar är ju jättesvårt. Tycke och smak...
Personligen är jag en stor älskare av Häggmispel pga den har minst tre skönhetsperioder. Just nu är det ett fantastiskt skimmer omkring den, åt kopparhållet. Sedan kommer de vita blommorna. Under en ganska lång period är den sedan "bara" grön, men en perfekt bakgrund till andra växter. För att fullständigt explodera i höstfärger tillsammans med svarta bär. Vilket också gör att jag har väldigt mycket småfåglar där.

Men friväxande...? Min är åtminstone 4 meter! Finns kanske mer lågväxande sorter.

Aronia... Också helt underbar! Har i princip alla fördelar som Häggmispeln.

Kort sagt: Jag tycker du skall satsa på en häck som har mer än en skönhetsperiod. Om den inte skall vara en bakgrund till mer utstickande växter.
Inte helt lätt val, men viktigt iom att det är så långt och inte bara till att byta om ni inte blir nöjda.
Lycka till!
Sne4
Ska det vara friväxande med maxhöjd på 2m, så får du nog välja bort häggmispeln. Den växer riktigt bra och under de 3 åren jag hyrde ut huset, så hann mina då 2(+3) år gamla häggmisplar växa till upp till 3 m höga (pinnar). Vet inte om det finns någon lågväxande variant.

Annars så skulle den nog passa bra för växtläget du beskriver med torrt läge, fin röd höstfärg, ätbara bär som var riktigt goda direkt från busken. Hyfsat tätt(om man beskär den) och upprätt, smalt, växtsätt.

Aronian finns vad jag vet i lite olika varianter med olika sluthöjd, kommer inte ihåg vad jag satte för varianter, men gemensamt var ett glest växtsätt, släpper man upp den långsamt, med beskärning så går det att få den någorlunda tät, men den friväxande delen jag har är allt annat än tät efter c:a 5 år, höjden är c:a 1.5-2m i bra växtläge och bredden är nog nästan lika mycket.

Hur som helst, vill du ha en tät friväxande häck, så beroende på sort, kan det vara en bra idé att släppa upp den långsamt, med lätt beskärning så att den grenar ut sig bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon