Millbertina
Hejsan,

Jag vill sätta ut mina plantor till helgen i mitt kallväxthus, men måste jag avhärda dom? Jag har skugning i växthuset och värmefläkt om det skulle komma ngn mer köldknäpp, vilket man får hoppas att det inte gör crying.gif

/ Camilla
sofia75
Jag vet inte vad det är för plantor du har men är det tomat, gurka och paprika lär du behöva värmefläkte ett tag till på nätterna.

Själv avhärdar jag aldrig innan jag sätter ut plantorna i växthuset, brukar gå jättebra. Jag har växthus av kanalplast, kanske är det
annorlunda om man har glashus.
kerstin z5-6
Nej men ev i.. jag lägger frostduk över nån dag för ljuset .. som är starkare än inne..
jaj-51
CITAT (Millbertina @ 30-04-2013, 21:06) *
Hejsan,

Jag vill sätta ut mina plantor till helgen i mitt kallväxthus, men måste jag avhärda dom? Jag har skugning i växthuset och värmefläkt om det skulle komma ngn mer köldknäpp, vilket man får hoppas att det inte gör crying.gif

/ Camilla

Väderprognosen ser mycket ut den närmaste tiden TV4 väder tio dygn framåt.
Det är barra skuggning som behövs men behåll värmefläkten frostrisken är inte över ännu ...

Jag är sugen på att ta bort bubbelplasten i mitt växthus (Göteborg) ...
Ewa L
Jag ställde ut alltihop 1:a april pga platsbrist. Vissa nätter i början av månaden fick jag kånka in igen, men oftast har jag bara täckt dem. Och deet fortsätter jag nog med ett tag till för det är inte många grader på natten här i Västra Götaland.
Millbertina
CITAT (Ewa L @ 01-05-2013, 19:06) *
Jag ställde ut alltihop 1:a april pga platsbrist. Vissa nätter i början av månaden fick jag kånka in igen, men oftast har jag bara täckt dem. Och deet fortsätter jag nog med ett tag till för det är inte många grader på natten här i Västra Götaland.

Vad täcker du med? Fungerar det med fiberduk.

Camilla
Ewa L
Ja, jag täcker med fiberduk. 1--3 lager beroende på förväntad kyla på natten.
Det var bara en natt i början av april då jag missat att kolla väderleksutsikterna. Det blev -9°C!!! Då förlorade jag (trodde jag i alla fall) en tomatplanta. Resten klarade sig otroligt nog. Och den frusna är idag ca 10 cm igen! (Resten är ~1 m och blommar för fullt sedan 2 veckor.)

Mitt enda problem är egentligen värmen på dagen! De träd jag räknat med skall skugga växthuset har ju inga blad ännu. De automatiska öppnarna till fönstret vill jag inte sätta in så länge det är risk för frost. = Jag springer som en tätting och öppnar allt jag kan. Dörrar, och manuella fönster. Men trots att skillnaden i grader är så hög mellan natt och dag har jag inte haft några som helst problem.

Annars tror jag att det också beror på vilka växter du pratar om. Tomater, annueller, gurka, chili och paprika är de jag är mest försiktig med. Mängder av perenner och potatis i hinkar, men de ställer jag i ytterkanterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon