Sidor: 1, 2
Åsa, mälardalen zon 2
Nicole?? På påsarna jag tittade på nyss stod det Nicola. smile.gif
andersh
Det skall vara Nicola!
Det var jag som stavade fel!

Förövrigt verkade sorten enl. diverse länkar vara mkt god och högavkastande.

vi får se om det kommer upp något, trots att de inte fått vila.
andersen
ja men då har du en ny länk här

http://www.biolan.fi/svenska/tradgardsskot...a_lajikkeet.htm biggrin.gif
Virgo
hm... den måste jag testa!
hoppas den finns i nån affär i Linköping för här har vi tyvärr ingen L..l ännu.
andersh
Tack!
Virgo
CITAT (andersen @ 07-04-2004, 17:09)

tack!
den länken har jag missat!
andersen
Vet ni om att nicola kommer i från tyskland

http://www.wermfood.se/potatis/nicola.html
Virgo
Ja det är mycket gott som kommer därifrån! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (evarina @ 07-04-2004, 16:59)
Ööö, får man gå tillbaka till potatisen?
Kan det verkligen vara något problem med nematoder och annat elände om man odlar några potatisar i en hink??

Om man får problem med nematoder när man odlar i hink beror på vad man gör med jorden efter odlingen. Slänger man ut den i kökslandet och det finns potatiscystnematoder i jorden så hamnar de ju i kökslandet och kan ställa till problem om man tänkt odla potatis där sedan.

Men odlar man på balkong och ex. slänger ut jorden i någon buskplantering där det troligtvis inte kommer att odlas potatis så är det inga problem.

Nematoderna som finns i hinken kan göra så att avkastningen blir något mindre än ifall man hade nematodfritt utsäde, men ofta så kan man få hyfsat resultat ändå.
andersh
Ja, då borde det inte vara någon fara att prova att odla i hink!
Tack för alla tips!
birgitek
Tror att jag börjar förstå varför så många är totalt ointresserade av facket och fackligt arbete. Vem orkar med så mycket tjafs för att det kommit en ny välbehövlig aktör på livsmedelsmarknaden.
Köpte förresten kanonfin blomkål på Lidl för 4.50:-/kg, på Ica tog dom 19:- för betydligt mindre fräsch blomkål.
Copycat
Törs du verkligen säga det HÄR? tongue.gif Det är stor risk att allt börjar om igen. Men jag håller med dig ICA säljer definitivt inte bättre grönsaker än "billighetsaffärerna". rolleyes.gif
birgitek
Usch o fy, så får man nog inte säga.!!!!!!
Men jag har kommit på att jag skall köpa ett gäng Konsumkassar att packa mina Lidlinköpta varor i så slipper jag göra någon upprörd över var jag handlar. Eller är det fegt????
Copycat
Jag själv skulle skämmas mer av att ta med en konsumkasse till "billighetsaffären" och tvärtom. Jag vill nog helst ha "rätt" kasse. Det är inget att skämmas för annars, om inte annat så för att slippa hysteriska påhopp. Hoppas att det inte blir sånt rabalder när dom kommer till Sundsvall. tongue.gif
andersen
birgitek Jag måste få svara på att du skriver att många är ointresserade av fackligt arbete, vi har här i sverige den högsta medlems procenten ca 85% av den arbetande befolkningen är med i facket. Många äldre som har slutat att arbeta är fortfarande med i facket och då betalar dom 395kr om året inom livs.

Sedan är det främst ungdomar som väljer att stå utanför och det är ett stort problem, och varför har det blivit så, jag tror att det beror på bla att dom har blivit "matade" med SAF radio och tänk på dej själv och skit i andra.

När jag var barn så fick jag lära mej att dela och visa hänsyn.

Hur bemöter man problemet med att ungdomarna väljer att stå utan för, jag tror att man måste få ungdomarna att förstå att ett medlemskap är en form av försäkring.

Invandrarna har många gånger ett annat problem med facket dom tror att facket och staten är samma sak och blir rädda, dom har allrätt att bli det för i Vietnamn och fd östTyskland var det ju så, Då brukar jag tala om motsattsen dvs hur det är i latin och central Amerika där avrättar döds patruller i från staten sådana som jag bara för att man arbetar fackligt.
uno
CITAT (Copycat @ 07-04-2004, 22:26)
Jag själv skulle skämmas mer av att ta med en konsumkasse till "billighetsaffären" och tvärtom. Jag vill nog helst ha "rätt" kasse. Det är inget att skämmas för annars, om inte annat så för att slippa hysteriska påhopp. Hoppas att det inte blir sånt rabalder när dom kommer till Sundsvall. tongue.gif

Köp några neutrala tygkassar. Eller med tryckt text. T.ex
Jag äter som en häst
att handla billigt är bäst!
birgitek
Dethär med Konsumkassar var ett försök till skämt, självklart skäms jag inte för att handla på Lidl.
Hörde för tio minuter sen att ännu en lågpriskedja, nämligen franska Carrefour är på väg in i Sverige. Dom lär finnas i Norge redan.
Ännu en prispressare! Bra!
Copycat
Andersen ! Vad tror du att det beror på att det är så många som är fackligt anslutna? Själv VET jag att det faktiskt finns arbetsplatser med kollektivanslutning d.v.s. går du inte med i facket så får du inte jobbet. Jag har nästan inga i min bekantskapskrets som är med i facket, dom är med i A-kassan. Jag klassar mig inte som direkt gammal och mina vänner är mellan 18-60 år. Det är inte det lättaste att få hjälp av facket om man får problem på arbetsplatsen. Dom arbetsplatser som jag VET har kollektivavtal är faktiskt Handels allihop. "Billighetsbutiken" kanske inte VILL idka utpressning mot sina anställda, dom får välja själva.
azofia
Måste säga att jag håller med Andersen i att det är viktigt med fackligt engagemang och att det är viktigt att man får ungdomar (som jag själv) att gå med.
Ni som inte är med i facket åker ju snålskjuts på oss som betalat fackavgiften när ni drar nytta av de avtal som facket förhandlar fram åt oss....Det tycker jag är för djäkligt....egentligen borde det vara så att om man har valt att stå utanför får man ta och förhandla för sig själv också, inte utnyttja de avtal som facken förhandlat fram.sad.gif

Dessutom finns ju facket för att ta till vara våra rättigheter, rättigheter som generationerna innan oss kämpat hårt för att få, att sedan säga att facket inte behövs är som att spotta på dem tycker jag. mad.gif
Fredi
CITAT (andersen @ 08-04-2004, 05:20)
Då brukar jag tala om motsattsen dvs hur det är i latin och central Amerika där avrättar döds patruller i från staten sådana som jag bara för att man arbetar fackligt.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

För du är väl ironisk när du jämför fackligt arbete på Handels med fackligt arbete i "latin och central Amerika"?

Till er andra: Låt inte Andersens inlägg tro att ALLA länder i Syd- och Centralamerika är så hemska. De flesta är faktiskt mycket trevliga att bo arbeta och till och med semestra i. Tyvärr ställer korruptionen till med mycket elände i framförallt Centralamerika, men dra inte alla "latin"-länder över en kam!
MimE
Är det inte otroligt vad en fråga om potatissort kan leda till. wink.gif

/Mimmi
Ralf
CITAT (birgitek @ 08-04-2004, 08:37)
Dethär med Konsumkassar var ett försök till skämt, självklart skäms jag inte för att handla på Lidl.
Hörde för tio minuter sen att ännu en lågpriskedja, nämligen franska Carrefour är på väg in i Sverige. Dom lär finnas i Norge redan.
Ännu en prispressare! Bra!

Jag är tyskättling och har släkt i Tyskland. Jag har sett och ser vad flera olika låglöneföretag har för arbetskraft. Jag hoppas att du inte beklagar dig Birigit, den dagen du arbetar på ett sådant företag.
andersen
CITAT (Fredi @ 08-04-2004, 14:52)
CITAT (andersen @ 08-04-2004, 05:20)
Då brukar jag tala om motsattsen dvs hur det är i latin och central Amerika där avrättar döds patruller i från staten sådana som jag bara för att man arbetar fackligt.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

För du är väl ironisk när du jämför fackligt arbete på Handels med fackligt arbete i "latin och central Amerika"?

Till er andra: Låt inte Andersens inlägg tro att ALLA länder i Syd- och Centralamerika är så hemska. De flesta är faktiskt mycket trevliga att bo arbeta och till och med semestra i. Tyvärr ställer korruptionen till med mycket elände i framförallt Centralamerika, men dra inte alla "latin"-länder över en kam!

Fredi jag blir bestört när jag läser dit inlägg, först vill jag tala om att jag jobbar fackligt inom livs både med lokala och centrala arbeten och inom det området ryms even internationela arbeten via ILO,och jag kan tala om för dej att fackligt arbete i latin och central Amerika är att utsätta sig för fara många har blivit avrättade.

Jag vill att du tittar på våran länk i från ILO

http://www.lo.se/loglobalt/krankningar/1045215889.html

MVH Andersen
Fredi
Mitt sista inlägg i denna tråd, jag lovar.

Jag har arbetat med flera NGOs i Syd- och Centralamerika och jag har gott om vänner som fortfarande gör det. Jag VET hur det är att arbeta där och hur farligt det är. DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA MED ATT JOBBA PÅ HANDELS!!!

Du argumenterar för att den som jobbar 30 timmar i veckan och tjänar över 12000 är utsatt, i Ecuador argumenterar facket för att arbetarna skall få betalt!

Mitt syfte med förra inlägget var dock att folk INTE skall tro att det är livsfarligt i alla Sydamerikanska länder. Du drar en hel massa länder över en kam och det är fel, fel, fel.
andersen
Och det här är mitt sista inlägg jag lovar jag me.

Du vill absolut ej förstå vad jag skriver det går ej att nå fram till dej.
Och det är synd för jag tror inte att det råder någon motsats mellan oss men du förstår ej vad jag skriver, och det kan bero delvis på mej och mitt sätt att formulera mej.
andersh
Bra!
Då är tråden avslutad. Blev 75 inlägg till slut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon