Berith
Hur ofta gör ni det? Har ni nånsin gjort det? Jag menar... Om ni köper 1 liter mjölk, hur ofta har ni mätt så det stämmer? Jag har aldrig gjort det. Kanske att jag gått på det i åratal att 1 liter mjölk bara är 9 dl.

En del saker går ju att kolla jättelätt. Står det tex att paketet innehåller 12 ägg så har iaf jag aldrig fått bara 11. Har iofs aldrig fått 13 ägg i ett 12-paket heller. Och om någonting väger 500 gram, hur kan jag veta att det är just 500 gram i paketet? Eller att 1 kg margarin inte väger 995 gram...

Om jag köper frukt i lösvikt, får jag rätt vikt då? Hur ofta kontrollvägs vågen? Eller när ni tankar bensin? Stämmer litern?

Hur ofta kollar ni så antal eller mängd stämmer? g.gif

Huggorm
CITAT (Berith @ 01-05-2013, 10:13) *
Om jag köper frukt i lösvikt, får jag rätt vikt då? Hur ofta kontrollvägs vågen? Eller när ni tankar bensin? Stämmer litern?

Bensinlitern stämmer åtminstone, pumparna kontrolleras med jämna mellanrum
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 01-05-2013, 10:16) *
Bensinlitern stämmer åtminstone, pumparna kontrolleras med jämna mellanrum

Samma med vågarna i livsmedelsaffärerna om jag inte har alldeles fel.

Tanken är intressant Berith. Jag har aldrig kontrollerat något.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det skall sitta en lapp på vågen när den kontrollerades sist.

Berith
Det måste jag kolla nästa gång jag handlar. tummenupp.gif
malcolm
När man som barn på 60-talet köpte smågodis så såldes de styckvis och då räknade man antalet godisar noggrant vid hemkomsten, det fanns 5-öre, 2-öres och tom. 1-öresgodisar. biggrin.gif
pejori
Kontrollerar aldrig.
Jag litar på, att det är rätt.
Den tiden det tar att kontrollera, använder jag till annat.
Kollar sällan kvittot heller.
malcolm
Jag tar inte ens emot kvitto om det inte är något som det är garanti på eller om det är något som det skulle finnas någon anledning att byta. Förr i världen fick man alltid kolla så att allting var med när man köpte IKEA-prylar som skulle monteras ihop men nu var det länge sedan något fattades.
Piccante
Har aldrig kontrollmätt mjölken men kollar kvittot i affären. En gång kostade min blomkål 85kr!!! Det visade sig att blomkålen kostade 39:90kr/ kg och ett mjölkpaket hade stått på vågen samtidigt i kassan.

Köper jag fröer och betalar dyrt för en sort och det står minst 5 frö i katalogen eller räcker till 5 plantor då vill jag ha minst 5 frö med. Kontrollerar ganska ofta så det stämmer. Står det minst 5 plantor så ska ju portionen räcka till det o då får man ha lite marginal oxå ifall ett inte gror så man borde få åtminstone 6-7 frö.

Ugglemormor
Det slarvas rätt ofta i matvaruhandel. ex vid spec. pris på varan --- blir ordinärie pris i kassan osv....

Min make som handlar 2-3 ggr i veckan så minst varje vecka står det fel sedan i kvittot och jag tror nog att de flesta matvarucheferna känner honom numera.
Som han sade att kollar man inte blir det en hel del pengar under ett år bara....

Han har även ringt till tillverkarna när hans "specialbröd" inte smakat som det skulle och fått en jättesändning till dörren.. .... vad jag tycker om det, ska vi nog prata med små bokstäver = skulle jag inte gjort så.

Nog har jag kollat lite på fröer, om de inte är för små, men det mesta har stämt o jag hade inte brytt mig om ifall det hade slunkit fel någon gång. Beror vad de kostat eller om de skickats långt ifrån, så då kanske man hade brytt sig om, men inte med våra svenska försäljare......
mamamaggan
Kollar t ex att jag fått alla fröer eller plantor som jag beställt och kollar sedan att fröpåsarna har rätt antal fröer i sig ( om det är möjligt ).

Kollar kvittot när jag handlar mat , har hänt i stort sett varje gång tidigare att det varit fel pris eller att man inte fått rabatten , det är mer sällan nu som det är fel .

Kollar mängden mjölk gör jag inte men såg på Plus för något år sedan att man kan aldrig få ur all yoghurt. Det beror på hur förpackningen är gjord. I höstas läste jag i tidningen att nu håller man på att ta fram ny förpackning , man får inte använda förpackningar som gör det omöjligt att få ur allt innehåll.
Bee
Min dotter är noga med att kolla och hon har lärt mor sin att göra detsamma smile.gif
För några år sen vägde hon köttfärsen hemma. Det var på den tiden butikerna själva vägde upp och plastade in. Det stämde nästan aldrig! Och det var till 95% mindre än vad som angavs på lappen.
Det kanske har blivit bättre nu när stora matfabriker väger och stoppar i vacumförpackningar. Där är det ju maskiner som skall väga korrekt.
Men förresten, vad väger trågen? Har jag aldrig kollat. Samma med många andra förpackningar. Vill man veta om innehållet stämmer får man ju hälla ut allt och väga.
Anma
Jag brukar hälla upp mjölk i en liters kanna och det stämmer nästan aldrig. Det är alltid mer än en liter i förpackningen, eller så är min kanna med fel mått.
gunsta
Jag kollar ofta vikter och priser. Tar alltid kvitto - varför vet jag inte för jag eg helt ointresserad av pengar MEN jag vill inte bli lurad smile.gif
*Stintan*
Kollar kvitton ibland men aldrig om mängden i förpackningar stämmer.
Aqvakul
Brukar göra ett överslag på vad det ska kosta. Stämmer det inte så kollar jag kvittot. Mängden i förpackningarna kollar jag aldrig.
Berith
Kollar inte alltid kvittot, även om jag sparar dom flesta. Ibland lönar det sej ju att jämföra priser mellan tex mataffärerna. Men om det varit nåt konstigt så kollar jag nog om det verkligen blev rätt i kassan. Skulle det bli till min nackdel säger jag till men inte om det blir till min fördel. Fy på mej! nono.gif

Som tex en gång när jag hade en säck potatis i vagnen och frågade tjejen i kassan om jag behövde ställa upp den på bandet. Hon svarade inte utan slog bara in dom små varorna. När jag plockat upp allt ur vagnen utom säcken så frågade jag igen: "du såg att jag hade en säck också?". Hon sa fortfarande ingenting utan plockade vidare dom andra varorna. Då sa jag "skit i det då!". Hon sa ingenting då heller och jag betalade med mitt kort och tog mina andra varor och gick ut. Kollade kvittot utanför och där fanns inte säcken med... Alltså stal jag den utan att smyga med det. blink.gif Hur skulle jag gjort då? Knackat henne i huvudet med nåt och verkligen fått hennes uppmärksamhet?
Huggorm
När jag handlar bröd brukar jag räkna att det verkligen är 1 limpa i påsen, det har ännu aldrig slagit fel.
Berith
CITAT (Huggorm @ 02-05-2013, 09:06) *
När jag handlar bröd brukar jag räkna att det verkligen är 1 limpa i påsen, det har ännu aldrig slagit fel.

Smart! tummenupp.gif

Detsamma gäller ju när man köper ett par skor. Nöjer mej aldrig med mindre än två stycken, tre är acceptabelt men händer inte så ofta att man får. Och gladast blir man ju när det är en höger och en vänster. Ibland får man ju byta plats på dom men det är helt OK tycker jag.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 02-05-2013, 07:52) *
Brukar göra ett överslag på vad det ska kosta. Stämmer det inte så kollar jag kvittot. Mängden i förpackningarna kollar jag aldrig.

Så gör jag också. Är det helt uppåt väggarna kollar jag kvittot.
Cacki

CITAT (Berith @ 02-05-2013, 09:12) *
Smart! tummenupp.gif

Detsamma gäller ju när man köper ett par skor. Nöjer mej aldrig med mindre än två stycken, tre är acceptabelt men händer inte så ofta att man får. Och gladast blir man ju när det är en höger och en vänster. Ibland får man ju byta plats på dom men det är helt OK tycker jag.

laugh.gif
gunsta

CITAT (Berith @ 02-05-2013, 09:12) *
Smart! tummenupp.gif

biggrin.gif
mamamaggan

Men jag har varit med om att det inte varit en HEL limpa i påsen. Någon hade nallat på den och det märktes inte förrän vi öppnade påsen. .

Vi är olika kan man kontatera men jag säger som Gunsta , gillar inte att bli lurad.

Står det att något ska kosta 39:90 / kilo och jag får betala nästan det dubbla så är det klart att jag säger till. Om flera saker som står på inköpslistan ska vara rabatt på och jag inte får det rätta priset så säger jag också till .

När det skiljer 10 - 50 kr på vad jag ska betala och vad som står på kvittot så säger jag till. Tänker på hur affären lurar en massa människor genom att inte ha rätt pris i sitt datasystem , sånt gillar jag inte.

Klart jag kollar om jag verkligen fått t ex 10 frön om jag betalat mycket för dem. Ibland kan de ju kosta upp mot 10 kr /st och då vill iaf inte jag betala för 10 och få 8 .
Anki på Öland
Håller alltid koll när dom slår in varorna i kassan och säger alltid till om jag märker att det blivit något fel - även när det är till min nackdel. Kontrollväger inte.
Peztis
Kollar alltid igenom kvittot - vis av erfarenhet. De missar så väldigt ofta både på ordinarie priser och erbjudanden. Och det tar bara några sekunder att göra det.

Jag har för mig att jag på skojs skull har kollat att vikten stämmer när jag kommer hem. Det "roliga" blir när man självskannar och etiketten som skrivs ut inte är inskanningsbar men totalpriset är läsbart. Så då går man med fruktpåsen till en annan våg och trycker ut en ny etikett - med ett annat totalpris... Det har jag råkat ut för. Kalibrering av vågar... pfft!

Kom på en sak till! För flera år sedan så skulle jag göra apelsinmarmelad och eftersom jag inte hade någon bra våg hemma var jag noga med att köpa 2 kg apelsiner, kollade alltså noga på vågen vid frukten. När jag sedan kom till kassan (före självskanningens tid) så var det inte längre 2 kg, det var mer. Kan lova att jag inte höll tyst men hon i kassan fattade inte någonting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon