Full version: Melon
djur7
Hej nu behöver jag lite hjälp.
Har sått vattenmelon och honungsmelon och nu undrar jag hur jag skall göra, kan jag plantera dem i kallväxthus redan med fiberrik på nätterna? De har 2-3 blad nu kan jag då plantera dem eller skall jag plantera i större krukor först och skall de längre ner i krukan än förut?
Vill ha många tips nu:)
rosita
Melon bör behandlas som gurka och ska alltså inte planteras djupare än tidigare. Helst ska man ha gurkkruka som sedan planteras med hela krukan där de ska växa vidare. Då kan man låta krukkanten komma lite högre än jordytan och sedan vattna utanför den lilla krukan, för att inte riskera rothalsröta.

Melon (och gurka) vill ha det ganska varmt, helst minst 12-15 grader. Så det blir nog för tidigt att sätta ut dina redan nu om du inte har någon värme i växthuset.
djur7
CITAT (rosita @ 01-05-2013, 16:45) *
Melon bör behandlas som gurka och ska alltså inte planteras djupare än tidigare. Helst ska man ha gurkkruka som sedan planteras med hela krukan där de ska växa vidare. Då kan man låta krukkanten komma lite högre än jordytan och sedan vattna utanför den lilla krukan, för att inte riskera rothalsröta.

Melon (och gurka) vill ha det ganska varmt, helst minst 12-15 grader. Så det blir nog för tidigt att sätta ut dina redan nu om du inte har någon värme i växthuset.

ok nu planterade jag om dem i större krukor så får vi se vad det blir sedan, spännande att se. Väntar med att plantera ut än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon