Full version: Nybruten jord
Ingle
Jag har skaffat kolonilott, som legat i träda, och nu undrar jag hur jag ska bearbeta jorden för att få ut så mycket som möjligt av den. Jag har fräst och nu börjat vända med grep, för att bli av med så mycket rötter som möjligt.

Jag har hört att det är bra att odla potatis, eftersom den tränger undan ogräset effektivt. Problemet är dock att jag har tänkt att odla blommor för att ha som bordsdekoration när jag gifter mig i juli. Tror ni att det funkar om jag sätter varannan rad med potatis och varannan med blommor?

/I
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Kan Du skaffa stallgödsel? Alltså häst/kodynga ifårn ett stall? Det är det absolut bästa att ha som jordförbättring. När man odlar finns det en massa tips och trix men dessa fungerar för mig;

1) Där Du skall odla - där kliver man inte. Jorden kompakteras och växterna får inte syre och dräneringen försämras.
2) Bästa jordförbättringsmedlet heter tallgödsel :-) helt enkelt oslagabrt.
3) Fräs aldrig - nu är det ju iofs för sent. Har Du perenna ogräs slår Du sönder rötterna i miljoner beståndsdelar och det sätter en hiskeig fart på ogräsen. Och så är maskarna inte glada i Dig om Du fräser - stör också microlivet i jorden. Och risken för en frässula i jordne är stor plus att Du ju trampar där Du skall odla.

4) Om stallgödsel :-D finnes i närheten(kolla annars gula sidorna) så vänd ner åtminstone 10 cm per 'land' - då kan Du odla nästan 'allt' :-) redan första året! Det är alltså värt att åka långt för stallgödsel - det är något man gör en gång per år d v s ungefär nu och framåt :-)

5) Jag odlar inte en gröda utom vitlök ( och potatis då) i rader utan i plättar. Mkt gödsel då kan man odla 'intensivt' och sätta allting mkt mkt tätare. Och radolding är såååå orotligt slöseri med utrymme ;-) man får plats med upp till 3 ggr så mkt av allting med 'plättodling' istället för radodling.

6) Bokrean - köp Lena Israelssons bok Köksträdgården - det är en 'bibel' för allt med odling blommor som grönsaker.

7) När i Juli är det dags? Låter härligt :-)

Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
Bäst att påpeka också att potatis inte kväver något ogräs. Det är arbetet med kupning mm som påverkar ogräset. Har du mycket ogräs så är det bättre att inte odla något så är det lättare att rensa.
Bettson
Håller med Ruda.

Dela upp lotten i flera bitar odla dina blommor. Ska de skördas redan i juni så spelar ogräsen inte så stor roll. Sedan kan du rensa resten at säsongen.
Kolla bara blommornas blomningstid. De flesta blommor kommer ju inte i mängd förrän i juli.

Lägg en bit i träda och gräv och rensa. Har du kvickrot i lotten så är det inte så bra att fräsa. Kvickrot klarar att sätta nya plantor från en liten rotbit som är tre centimeter. Alltså måste du fräsa så att alla rotbitar är under tre centimeter vilket nästan är omöjligt. Du får bara flera plantor.

Gräv och dra loss långa rötter med grep i stället. På de viset har du en ogräsfri bit till nästa år och kan lägga en annan bit i träda.

Att odla potatis direkt efter gräs är inte heller så bra. Det finns någon gräsnematod som angriper potatisen så att du får växtföljdsjukdomar från början. Jag kommer inte ihåg vad nematoden heter men jag kommer ihåg att det är dålig växtföljd med potatis efter gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon