BigDaddy
01-05-2013, 17:45
Såg i dag att topparna frusit på persikoträdet på vissa grenar. Ska jag klippa dem ned till de levande delarna, just ovanför en nod?
Jag vet att man klipper persika senare på säsongen egentligen & därför jag är osäker, men nu om de frusit borde det väl vara bra att göra genast?
Huggorm
01-05-2013, 17:52
Det kan vara bättre att bara låta det vara. Nu har trädet redan täppt till skadan, så om du kapar kommer det få göra om jobbet. Kanske snygga till senare i sommar istället.
Bengalow
01-05-2013, 18:48
Stenfruktsträd klipps direkt efter skörd...
CITAT (Bengalow @ 01-05-2013, 19:48)

Stenfruktsträd klipps direkt efter skörd...
När det bara gäller frödda toppar så går det bra tidigare, men vänta för all del tills det kommer blad så du ser demarkeringen mer exakt. Det kan det se lite dödare ut än det är när det gäller denna typ av prunus är min erfarenhet.
Hej
Jag tycker att ta bort skadad delar direkt när jag ser dem.
H.Bassam
Håller med jegi, klipp in när du ser vart bladen kommer. En skada som uppstått under vintern är visserligen igentäppt som Huggorm säger, men rent växtfysiologiskt är den inte korrekt läkt, utan en uttorkning runt skadan har snarare skett. En död topp som sitter till sensommaren är en potentiell inkörsport för sjukdomar fram tills dess. När bladen kommer är det tillräckligt varmt ute för att den ska börja övervalla och läka korrekt om du lägger ett fint sekatörsnitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.