Diabolique
Jag gillar lupiner.
Jag tycker mycket om vita blommor.
Jag ÄLSKAR vita lupiner...
Jag har en åkerplätt med lerjord som nyligen tillfallit min (ja, och pojkvännens) tomt.
Den är full med ogräs (mest tistlar).
Nu skulle jag vilja odla gröngödslingsväxter och har fastnat för...
Ja, Vita Lupiner! smile.gif
Det blir dyrt om jag ska köpa småpåsar.
Finns det något sätt att få tag på större mängder billigare?
De som odlar Lupiner för gröngödsling köper väl knappast småpåsar med 15 frön?
Diabolique
Hmmm...
Jag förstår faktiskt inte hur någon kan odla Lupin som gröngödsling om det inte går att få tag på större förpackningar. Någon som vet något om det?

Jag får helt enkelt köpa ett par påsar till och sedan samla frön från mina egna plantor. Det blir lite mer jobb och tar lite mer tid.
Diabolique
Eftersom ingen svarar här söker jag mina egna lösningar.
Hittade en förpackning med 45 frön av en sort som heter 'Noble Maiden'.
Köpte 4 förpackningar. Borde komma långt med 180 frön... smile.gif
Dessa hittade jag på Rara växter

Dessutom har jag redan förodlat sorten "Gallery White" som jag köpt på Impecta.
Eva 33c
De som odlar lupiner för gröngödsling väljer ettåriga arter. Alltså inte de vi odlar som perenner i rabatterna, den du köpt är en perenn prydnadsvariant. Poängen med gröngödsling är oftast att man vill ha en växt som snabbt ger ett bra rotsystem och också stor grönmassa. Ettåriga växter har en mycket snabbare utveckling än perenna. Och sen plöjer man ner resterna efter säsongen. Det finns b l a vitlupin, lupinus albus, blålupin, L angustifolius och gullupin, L luteus som alla är ettåriga arter och kan användas som gröngödslingsväxter.
Men jag vet inte var man får tag på fröer till dem, antar att de säljs av firmor som handlar med utsädesfröer till jordbrukare och liknande.
Rigoletto
Hej!

Lindbloms frö. Jag har köpt 1 kg gullupin från dem. De har inte vit lupin i sin katalog nu, men de kanske vet om du mailar dem. Om du inte får tag i vit lupin rekommenderar jag blå lupin (för gröngödsling) från Lord Nelsons Reviva-serie. Den odlade jag som gröngödsel förra året och det blev SUPERBRA!

Med vänlig hälsning

Ann
kerstinbern
Det går att köpa 25kg frö till blå lupin! Men lupiner brukar ju också tillhöra de arter som man inte vill förvildas eftersom de konkurrerar ut andra arter

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.32901...arligaste-arter
Eva 33c
CITAT (kerstinbern @ 06-05-2013, 13:22) *
Det går att köpa 25kg frö till blå lupin! Men lupiner brukar ju också tillhöra de arter som man inte vill förvildas eftersom de konkurrerar ut andra arter

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.32901...arligaste-arter

Den listan innehåller vad jag kan se bara blomsterlupinen, dvs den perenna arten. De ettåriga som man använder till gröngödsling är nog ingen fara. Dessutom plöjer man ju ner dem, gissningsvis innan full frömognad(?) för att få gröngödslingseffekten.
Lindbloms verkar inte ha varken gul-, vit- eller blålupin i år vad jag kan se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon