|
avskedsfest
01-05-2013, 20:06
Jag har en björk mitt i landet där jag vill odla potatis. Trädet är inte så stort, ca 2dm i diamteter. Jag vill ta bort trädet, och även stubben så att jag kan odla.
Tror ni det går att fästa ett rep ca 4 m upp och dra ner trädet med en handvinsch? Jag tänker hugga av de synliga rötterna (ser 4 stycken större rötter som går ut från stubben) innan jag drar ner det. Tror ni det fungerar?
Vore så nice att få ner hela skiten med stubbe och allt. Det är ju sjukt jobbigt att gräva upp stubbar...
Huggorm
01-05-2013, 20:12
Jag tror inte du kommer lyckas, men du kan ju alltid försöka. En björk som ändå är såpass stor kommer att sitta ganska bra förankrad även om du kapar några av de ytligaste rötterna
AnniiPannii
01-05-2013, 20:15
Lättast är verkligen bara att byta ställe att odla på då om det finns kvr några rötter kommer det växa upp sly från dem. Sen så dricker björkar ofantligt mycket så jorden kan ändras radikalt om man tar bort en björk. Talar av egen erfarenhet  Men om man ska ta bort själva stuben sen finns det ett preparat (kommer ej ihåg namnet) som finns i järnhandeln som du kan använda. Fråga dem för de vet precis vad du menar och det är inte så dyrt. Du borrar flera hål i stubben och trycker in som små pluggar i hålen och sen dör stubben. När den dött så måste du endå gräva bort den så gräva lär du få göra oavsett
avskedsfest
01-05-2013, 20:29
TAck för svar
Jag tänker inte ge mig! Vi värsta fall så får jag gräva mera och kapa fler rötter. Har redan börjat odla på denna plats, förra året gick det utmärkt med potatis alldeles intill björken. Men nu ska den bort.
Det är 4 rejäla rötter jag pratar om, men visst. Antagligen är det flera rötter under som jag inte ser och som kommer att vara bökigare att komm åt.
Har tagit bort en asp innan. Det gick, men man fick kämpa.
Jag har aldrig förstått varför man gör det svårt för sig när man kan göra det lätt istället. Det finns bra många exempel på hur folk tar ner träd och klantar till det, och efter ett tag tröttnar på det hela.
Gossen Ruda
01-05-2013, 21:12
Gör inte så här. http://www.youtube.com/watch?v=GkuG_RTS15IVill du ha bort stubben så är det grävning som gäller. Ecoplug som nämndes ovan tar bara död på trädet, onödigt om du ändå skall ha bort stubben. Rötterna som ev blir kvar i marken gör ingen skada.
avskedsfest
01-05-2013, 21:12
Att ta ner ett träd är ju inte svårt, det är stubben som är utmaningen.
Vill ma ha ett land på en plats så är det priset. Ibland kan det vara kul med en utmaning! Speciellt om man är kontorsråtta...
Huggorm
01-05-2013, 21:34
Hyr en stubbfräs istället, det är dyrare men effektivare
Har spelat ner stora björkar hemma på just det sätt du beskriver. Det är inga problem men du får förstås gräva och kapa en del rötter. Tigersåg är bra att ha.
AnniiPannii
02-05-2013, 06:08
CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2013, 22:12)  Gör inte så här. http://www.youtube.com/watch?v=GkuG_RTS15IVill du ha bort stubben så är det grävning som gäller. Ecoplug som nämndes ovan tar bara död på trädet, onödigt om du ändå skall ha bort stubben. Rötterna som ev blir kvar i marken gör ingen skada. Det är mycket enklare att ta och gräva bort en död stubbe än en med levande rötter- Eco plugg är alltså effektivt för att lättare få bort subben. Sen så är det väl inte så käckt att rötter är kvar i amrken om det ska bli ett land där, alla rötter ska bort när man ska odla annars riskerar man att det kommer upp mini björkar
Gossen Ruda
02-05-2013, 06:22
CITAT (AnniiPannii @ 02-05-2013, 07:08)  Det är mycket enklare att ta och gräva bort en död stubbe än en med levande rötter- Eco plugg är alltså effektivt för att lättare få bort subben. Sen så är det väl inte så käckt att rötter är kvar i amrken om det ska bli ett land där, alla rötter ska bort när man ska odla annars riskerar man att det kommer upp mini björkar  Ingen större skillnad om man dödar stubben med pluggarna eller att kapa trädet, det tar lika lång tid för rötterna att ruttna, dvs ett par år.
En grävmaskin ordnar det på ett kick. Behöver inte bli så dyrt heller. Men det förutsätter ju att det går att komma åt utan att fördärva mer än det är värt.
Huggorm
02-05-2013, 07:31
CITAT (AnniiPannii @ 02-05-2013, 07:08)  Det är mycket enklare att ta och gräva bort en död stubbe än en med levande rötter- Eco plugg är alltså effektivt för att lättare få bort subben. Sen så är det väl inte så käckt att rötter är kvar i amrken om det ska bli ett land där, alla rötter ska bort när man ska odla annars riskerar man att det kommer upp mini björkar  Ingen fara, björk skickar inte rotskott
malcolm
02-05-2013, 07:40
Är trädet bara 2 dm i diameter verkar det onödigt med stubbfräs och grävmaskin för att få bort stubben, gör som du tänkte. Gräv så mycket du kan runt rötterna och fäst en lina en bit upp på stammen och dra men gör inte som jag och mina bröder när vi skulle ta bort en tallrot. Vi band en nylonlina runt roten och skarvade med block & talja som vi fäste i en annan tall, sedan drog vi allt vad tygen höll tills nylonlinan gick av, blocket kom farande med fruktansvärd kraft och slog bort en stor bit stor som en handflata i tallen och hade någon fått blocket i huvudet hade det varit ajöss med den personen. Sedan band vi runt med en kätting istället och då lyckades operationen, nylonrepet hade fungerat som rena gummisnodden.
P-A Albinsson
02-05-2013, 07:41
Hade exakt samma situation. Ett nytt land med en björk i mitten. Jag fällde björken och lät en halvmeter stubbe vara kvar. Sen odlade jag runt om i några år och sen tog jag ett spännband och satte på dragkroken på bilen och drog sakta upp stubben vars rötter var rätt svaga vid det laget.
Huggorm
02-05-2013, 07:57
Ja, redan efter något år har ju alla de mindre rötterna ruttnat och stubben har tappat mycket av greppet
AnniiPannii
02-05-2013, 08:36
CITAT (Huggorm @ 02-05-2013, 08:31)  Ingen fara, björk skickar inte rotskott Om man låter björkens stubbe stå kvar utan att döda den så kommer det visst små björkar upp ur den. Jag har ett levande bevis i trädgården. Den kanske inte får rotskott i den meningen som vissa andra träd men ur stubbarna kan det mycke väl komma nya björkar.
Huggorm
02-05-2013, 09:04
CITAT (AnniiPannii @ 02-05-2013, 09:36)  Om man låter björkens stubbe stå kvar utan att döda den så kommer det visst små björkar upp ur den. Jag har ett levande bevis i trädgården. Den kanske inte får rotskott i den meningen som vissa andra träd men ur stubbarna kan det mycke väl komma nya björkar.  Ja, ur stubben kan det komma skott, men inte från rötterna. Men inte heller stubbskotten är så farliga på en såpass stor björk, det finns andra träd som är mycket värre
Annars kan du såga ned björken och göra en brasa över stubben som får brinna i ca en halv dag.
Huggorm
02-05-2013, 13:08
CITAT (addo @ 02-05-2013, 12:18)  Annars kan du såga ned björken och göra en brasa över stubben som får brinna i ca en halv dag. Det har jag provat med en enorm granstubbe, och erfarenheten är att det inte var lätt. Värmen går ju som bekant uppåt, så stubben klarar sig ganska bra nere under brasan. Det bästa är om man gräver ett hål intill stubben och eldar i, och ställer någon gammal plåt eller liknande på sned över elden så man stänger in och riktar värmen och röken förbi stubben.
Jag skulle gräva runt stubben och sedan hugga av rötterna med en yxa. Fixade två plommonträd, ca 20-30 cm i diameter, på detta sätt, mindre än en timmes jobb per träd.
avskedsfest
03-05-2013, 19:47
Det lutar åt att försöka dra ner trädet med hjälp av bilen. Det borde ge lite tyngd i linan... Återkommer hur det går.
Tänker dock ha lite längre lina en youtube klippet....
Tack för alla tips
CITAT (avskedsfest @ 03-05-2013, 20:47)  Det lutar åt att försöka dra ner trädet med hjälp av bilen. Det borde ge lite tyngd i linan... Återkommer hur det går.
Tänker dock ha lite längre lina en youtube klippet....
Tack för alla tips FILMA!! Och lägg ut på Youtube, speciellt om det går lite snett och trädet ramlar över bilen... Som andra sagt, var försiktig, lätt för olyckor, man vill varken få ett träd över sig, eller att draglinan rycker av och slår ner en.
lindfer
04-05-2013, 08:23
CITAT (Zixten @ 04-05-2013, 07:30)  FILMA!! Och lägg ut på Youtube eller ifolor.se, speciellt om det går lite snett och trädet ramlar över bilen... Som andra sagt, var försiktig, lätt för olyckor, man vill varken få ett träd över sig, eller att draglinan rycker av och slår ner en. Det stämmer absolut
avskedsfest
05-05-2013, 20:10
Då var trädet nere och stubben borta.
Grävde fram en massa rötter, därefter sågade vi av trädet ca 4-5m upp eftersom det hängde över staketet. Det som var kvar var en stam som var ganska rak. Sen gick jag låss med tigersåg, men bladet blev slött ganska snabbt. Då tog jag fram en liten snickeriyxa som jag vässat med vinkelslipen. Det gick kanon.
Vi försökte dra ngra gånger men hittade lite rötter som var dålda. Till slut gick det. Totalt tog det ca en timme. Ingen olycka, allt gick perfekt.
Har nu planterat sockerärtor, morötter och sallad. Hoppas på god skörd
tack för alla tipps!
Det viktigaste enligt men erfarenhet var en vass liten yxa!
BTW, björken var ca 30- 40 cm i diameter, inte 20 som jag skrev från början.
Gossen Ruda
06-05-2013, 20:14
Skönt att det gick bra. Jag har börjat med en jättestubbe av lärkträd som blåste ner förra vintern. Diametern nån dm upp över 70 cm. Fast hela stammen är borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|