AnniiPannii
02-05-2013, 06:21
Har ni köpt sommarblommor än och ställt ut?
Jag var på planskolan igår men var tvungen att hejda mig!

Det är fortfarande så kallt och av erfarenhet blir det bara klena plantor och tänk om man glömmer att ta in dem nån natt!

Riktigt tråkigt i alla fall ör jag vill att de ska blomma nu!
Nej, hos mig är det en dryg månad för tidigt. Jag sätter inte ut något förrän till den 6 juni och då får jag hålla koll på termometern veckan efter.
I fjol glömde jag tagetesen och blomman för dagen ute en natt i början av juni. De överlevde nätt och jämt och i stort sett alla blad var svarta.
/Anki
kerstin z5-6
02-05-2013, 14:50
Det enda jag köpt än så länge är penseer , de står ute men annat går inte heller här före 6 juni.
Jag brukar köpa penseer och påskliljor till påsk nu köpte jag penseer till valborg det är allt!
Det enda jag har ute nu är penseer, ute vid torpet och dels inne i stan. I stan har jag också en engelsk pelargon på balkongen. Det är allt.
Det har jag inte gjort ännu.
Gröna mormor
03-05-2013, 14:17
Här är det också bara penseer och en gullviva som gäller, fast jag bor i zon 1
Fjortispower
03-05-2013, 15:16
Jag har ställt ut mina övervintrade saker i alla fall (för mig är 1 maj startskottet). Det enda jag eventuellt kommer göra är att täcka med fiberduk om det skulle bli nattfrost, men annars klarar de sig så fint så.
strandskatan
03-05-2013, 20:45
Nej, eftersom min trädgård är smockfull med vårlökar, julrosor, sippor och vivor så här års känns det onödigt (och så är jag en aning snål).
AnniiPannii
04-05-2013, 08:56
CITAT (Fjortispower @ 03-05-2013, 16:16)

Jag har ställt ut mina övervintrade saker i alla fall (för mig är 1 maj startskottet). Det enda jag eventuellt kommer göra är att täcka med fiberduk om det skulle bli nattfrost, men annars klarar de sig så fint så.
Har ni inte minus på natten?
Jag bor i gbg och vi har iaf 0,5-1 minus vissa nätter. Fy!
Fjortispower
04-05-2013, 09:53
CITAT (AnniiPannii @ 04-05-2013, 09:56)

Har ni inte minus på natten?
Jag bor i gbg och vi har iaf 0,5-1 minus vissa nätter. Fy!
Som lägst tror jag det har varit +1, men det kan ha varit frost. Men jag kan inte se det minsta lilla skada skedd!
Gröna mormor
04-05-2013, 15:01
Om jag förstått det rätt, börjar Flyinge Plantshop sälja sommarblommor vecka 21, alltså inga sommarblommor här än.
Alexander-VG-zon3
04-05-2013, 16:16
Lite sommarblommnor börjar det komma in här på plantskolor/butiker, har bara köpt olika basilika och satt ut i balkonglådan. Men sommarblommorna som jag vill ha finns inte än så får vänta, annars hade jag köpt.
I min zinkbalja på vår grå trapp står det orange penséer och murgröna - snygg färgkombination!
Inget ute för mig här heller. Får nöja mig med det som börjar krypa upp i rabbaterna. Folk köper dock sommarblommor som galningar på jobbet och man hoppas att dom orkar asa alla krukor in och ut :-)
AnniiPannii
07-05-2013, 06:03
Idag kommer jag inte kunna hålla mig längre! Det ska bli 20 grader idag och tio på natten, nu chansar jag!
Alexander-VG-zon3
07-05-2013, 10:05
CITAT (AnniiPannii @ 07-05-2013, 07:03)

Idag kommer jag inte kunna hålla mig längre! Det ska bli 20 grader idag och tio på natten, nu chansar jag!

Ingen fara blir ingen mer frost nu i Götaland borträknat höglandet.
Fjortispower
07-05-2013, 15:22
Ni vet väl om att sommarblommar generellt klarar av mer än man tror? 0 grader en natt skulle de definitivt klara i alla fall
CITAT (Fjortispower @ 07-05-2013, 16:22)

Ni vet väl om att sommarblommar generellt klarar av mer än man tror? 0 grader en natt skulle de definitivt klara i alla fall
Så sent som förra veckan hade jag -3 i 3 nätter i rad så jag lägger inget åt ödet :-)
Aqvakul
07-05-2013, 18:40
Utplanterat och klart (på den inglasade balkongen)!
Jordgubbe
15-05-2013, 10:23
Inte köpt, men jag är sugen på att fylla på med mer saker på min inglasade balkong då det finns yta att fylla och jag redan i början av året bestämde att jag skulle ha mera blommor i år.
Börjar bli lite sent att så (iaf vissa saker) och på växtmarknaderna som jag tänkt besöka kan man nog hitta en del kul.
Det jag fått ut hitils är ringblommor (som faktiskt verkar må lite bättre nu än inomhus) tagetes i samplantering med tomater samt en rosbuske.
Funderar lite på hortensia (eftersom jag har lite surjord över) och en mindre solros. Men skulle man välja någon av dem två så verkar en solros mer enkel och lättskött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.