Full version: Trädgårdsmöbler?
Pius
Vad har ni för trädgårdsmöbler?

Våra gamla från 90-talet ger nog snart upp så vi behöver köpa nya, med vad ska vi köpa?

Jag tycker de flesta verkar vara i konstrotting med tjock dyna, de ser ut att passa i uterum och inte i trädgården.
malcolm
Jag köpte en mycket vanlig modell på ICA första sommaren i radhuset (-87) och de hänger med än idag fast har blivit ommålade en gång fast det är dags igen. Har inga planer på att köpa nya, i alla fall inte innan jag byggt en ny uteplats.

[attachment=76090:CLTF000080.JPG]
Pius
CITAT (malcolm @ 02-05-2013, 12:36) *
Jag köpte en mycket vanlig modell på ICA första sommaren i radhuset (-87) och de hänger med än idag fast har blivit ommålade en gång fast det är dags igen. Har inga planer på att köpa nya, i alla fall inte innan jag byggt en ny uteplats.

[attachment=76090:CLTF000080.JPG]

Ja dina ser ut lite grann som våra, fast lite "piffigare", våra är mera fyrkantiga.

Vi har laserat våra år efter år, men nu undrar jag om de håller en säsong till, de är ganska så skrangliga.

Har sett att Mio har några med metall i själva stolen (såna som man kan gunga lite på) och resten i någon slags plast som ser ut som trä. Fast om de är något att ha, är ju frågan. Dyra är de i alla fall.
Klint
Vi köpte Hillerstorp f på Halens men de är ju inte jättebekväma betydligt billigare än de på Mio,men de var snygga! Det finns en tråd här tror Katarina starta ska se om jag hittar.
mamamaggan
Förra året " lyxade " vi till det och köpte Grythyttans runda bord med fyra stolar till. Köpte det hos den plantskola där vi handlar mest, Plantmarknaden i Lindesberg .

De hade ett väldigt bra pris på möblerna. C:a 25% under vad andra tog så vi slog till.

Min svåger och svägerska har haft sina Grythyttan sedan slutet av 60-talet . De har bytt trät men annars så höll de i c:a 45 år .Kvalitet kan löna sig !
Pius
CITAT (mamamaggan @ 02-05-2013, 13:14) *
Förra året " lyxade " vi till det och köpte Grythyttans runda bord med fyra stolar till. Köpte det hos den plantskola där vi handlar mest, Plantmarknaden i Lindesberg .

De hade ett väldigt bra pris på möblerna. C:a 25% under vad andra tog så vi slog till.

Min svåger och svägerska har haft sina Grythyttan sedan slutet av 60-talet . De har bytt trät men annars så höll de i c:a 45 år .Kvalitet kan löna sig !

Ja det tänkte jag på, ifall det kan löna sig att köpa dyrt.

Såg att Länna möbler har specialpris på just Grythyttans möbler, dvs ca 9 000 för 4 stolar och 1 runt bord.

Problemet är väl att de inte går att stapla? För de tål väl inte att stå utomhus året runt?
mamamaggan
Vi har våra står staplade två och två just nu men jag vet inte med säkerhet om du kan stapla fler men det borde man väl kunna göra.

Stå ute året runt går nog inte , kanske om man kan täcka dem bra. Det enda man ska göra när de är nya är att olja in dem , har för mig att vi fick olja med när vi köpte möblerna.

Det pris som du skriver ligger lite över vad vi gav men verkar ändå vara ett bra pris. Kolla runt lite på nätet så ser du vad de kostar hos flera.
Peztis
Vi köpte på ICA Maxi sommaren 1999 i furu och de håller än! Tror vi betalade 1600:- så de var ju väl investerade pengar. I år missade vi att ta in dem och de har stått precis där all snön rasar ned ifrån taket och jag har många gånger nu i vinter tänkt att nu är det kört... Men nä, det står fortfarande där!
De ser lite halvdana ut om än hela, ska se om vi inte kan få tummen ur och slipa dem och kanske lasera dem i liknande färg som malcolm har på sina. Beror lite på hur mycket färg som är kvar i hinken...
Och så klart beror det som alltid på tid och ork!

Pius, jag håller med om att de där i konstrotting mer ser ut att höra hemma på en altan el liknande än att stå ute i gräset i trädgården.

Kon på att ute i växthuset har vi en grupp i något exotiskt träslag. Det var förra årets kap, betalade 450:- på blocket för fyra stolar, ett bord och dynor till stolarna - allt i perfekt skick!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon