TirreSthlm
Tänkte börja sätta de första grönsakfröna i helgen men det verkar som att det är tjäle kvar? Enligt tjälkartan http://www3.vv.se/tjaldjup/ ska den vara borta. Jorden är så fin och det kliar i mina fingrar. Har ni börjat sätta frön ute i Sthlm?
Jennyn
Beror ju på VAD du vill så. En del grönsaksfrö ska ju ner så snart jorden reder sig och det bör den ju ha gjort i i Stockholm. Jag hade snö för tre veckor sedan på min tomt i Roslagen, men i helgen var jorden i de upphöjda bäddarna perfekt.

Dill, bondbönor, morötter, palsternacka, svartrot, spenat och de första sockerärtorna såddes. Jag chansade med några rädisor också. Där riskerar man att de går i blom om det blir en köldknäpp, men den kan ju å andra sidan inträffa i slutet av maj, eller början av juni också.

Sallat tror jag också går bra att stoppa i jorden redan nu, särskilt om man täcker med fiberväv.

Sättlök har jag tidigare satt supertidigt, men nu har jag fått utsätt till fina potatislökar och tipset att ta det lite lungt tills jorden är mer uppvärmd. Asiatiska bladgrönsaker får vänta någon vecka och vid sådd av rödbetor, mangold och framförallt bönor måste jorden vara rejält uppvärmd. Jag har aldrig lyckats med bönor på friland, utan driver numera alltid upp plantor till en storlek där de inte blir helt uppätna av jordloppor och annat otyg.

Potatis får ligga på förgrodd någon vecka till för säkerhets skull.

Tänker Jennyn

EKLO
Hej,

fröfirman Runåbergs har en fin såtemperaturtabell. Dvs det som det handlar om är ju hur varm jorden är som du sår i. Ganska många grönsaker behöver bara 4-5 grader (jag odlar i södra Bohuslän, och där sådde jag just de grönsakerna i helgen som gick - t ex palsternacka, morot, dill, persilja, spenat, sockerärta, m fl...).

Andra grönsaker gräver högre jordtemp (t ex rödbeta, squash, gurka, böna, vissa ärter, m fl...)

Det går fint att stoppa en vanlig termometer i jorden om man vill vara säker.
Kolla Runåbergs hemsida, den är allmänt upplysande och bra!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon