Håller på att gräva ur gräsmattan då gräset typ bara ruttnar.
Tanken var väl först att bara så nytt gräs, men det känns så tråkigt att inte göra mer när man ändå står och lägger ner ett sådant arbete på att gräva ur.
Så jag vill gärna göra något roligt när man färdigställer den. Men vad och hur? Vill ju att det ska se välkomnande ut när man öppnar grinden och går in på gården. Men samtidigt så ska det vara lättskött då jag varken har tid eller kunskap om att sköta en gård.
Den ligger mestadels i skugga, har bara den tidiga morgonsolen. Plätten är drygt en meter gånger ca fem meter.
Bifogar en bild, dock från den tiden det växte någotlunda med gräs där.
EDIT: För stora bilder. De finns här i min blogg:
http://lagomskadetvara.blogspot.se/2012/06/nagon.html
kerstin z5-6
02-05-2013, 17:03
Perfekt för en skuggrabatt helt utan gräs. Finns ett stort urval av växter som täcker marken bra och ger minimal ogräsrensning.Mycket mindre skötsel än gräs!
Jo jag hade ju en fundering om man skulle göra det till en megarabatt med kanske några stenplattor som en gång man kan gå på inne i rabatten.
Men då är ju frågan, vilka växter ska man ha? Hur ska man plantera dem för att det ska bli snyggast och mest liv i rabatten? Vill ju helst att de ska vara fleråriga.
kerstin z5-6
02-05-2013, 17:30
Hosta-Funkia är ett bra exempel på fina skuggväxter,sockblommor, daggkåpa, nunneörter, rams, nattviol, blodört, aklejor, blågull, nysrot, sorgklocka, tolvgudablomma, stjärnflocka, stormhatt, skogsvallmo, treblad är några till
Lungört, pulmonaria som blommar på våren är en trevlig marktäckare, Astilbe i många färger blommar sensommar höst. Många höga prydnadsgräs vill ha skugga.
Här några inspirationsbilder
(Appeltern Holland)
[attachment=76093:skugga2.JPG]
[attachment=76094:skugga_3.JPG]
Sist ett av mina torvpartier sol nån timme /dag
[attachment=76095:168399_490005.jpg]