fiddeli2
02-05-2013, 19:06
Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att flytta häggmispel? Går det? Har en häck som är runt 10 år gammal som jag skulle vilja flytta i samband med ett altan bygge. Häcken står i en sluttning och jag ser att den har kraftiga rötter på de ställen som jorden försvunnit på....
Ha en trevlig kväll!
Susanna
02-05-2013, 19:10
Jag flyttade ungefär 10 buskar förra året, på våren. De var en och en halv meter höga och ungefär 50 centimeter breda. Jag orkade inte gräva upp hela rotklumparna utan fick med mig ungefär en rotklump på 30x30 centimeter per buske. Allt gick bra, men jag vattnade ordentligt hela sommaren. Nu i år ser buskarna fortsatt bra ut och är på väg att slå ut.
Gräv upp så mycket av rotsystemet som du förmår. Kraftiga rötter som du hugger av med spaden måste du skära till fina snitt på med sekatör eller såg, samma sak gäller för rotbeskärning som för vanlig beskärning. Plantera omedelbart om plantorna och skär ned dem till 10-15 cm (totalföryngring av grenverket), sedan vattna ordentligt under hela sommaren. Förutsatt att inte knopparna brutit än förstås.
Hej
De behöver mera vatten efter flyttning på grund av nästan 80% nav sug rötter lägger på kanten omkring rötterna.
H.Bassam
fiddeli2
02-05-2013, 20:29
Tusen tack! Då är det bara att ta fram stora spaden och börja gräva, tack för ni tog er tid att svara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.