Full version: Klematitips, tack!
susanne-79
Hej!

I en halvskuggig del av trädgården ska vi öppna staketet in mot grannen och göra en mysig, lite lägre portal för barn och vuxna att gå genom. Metallbågen vi ska använda är ca 2 m hög och varje sida är ca 30 cm bred. Ställningen i sig är gammal och ful så vi vill gärna täcka in den i kraftig, frodig grönska och gärna blommor. Läget är halv-/helskugga, ganska tung jord och zon 2. Eftersom läget är skuggigt tänker jag mig en klematis med ganska ljusa blommor.
Är så tacksam för tips!
susanne-79
Blev så otålig när inga svar kom så jag började söka själv. Hittade sorten Albina Plena som verkar vara mitt i prick för oss. Någon som har erfarenheter eller andra alternativ jag bör överväga?
josohl
Jag skulle vilja föreslå Summer Snow: http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...mer-snow--24023

Den är fantastisk, lättskött och tålig och har en enorm växtkraft. Tål bra att klippas.

Jag har försökt massa andra klematis och inte lyckats med någon trots att jag försökt följa instruktioner, men Summer Snow är verkligen otrolig! Jag bor också i zon 2 och min blommar i juni-juli.
susanne-79
Tack för tipset på Summersnow. Den är fantastisk, men vi har den redan!
Nu har jag beställt två Albina Plena och hoppas att de lever upp till förväntningarna!
octachoron
Summer Snow är en så pass kraftigväxande klematis att den skulle växa över hela portalen på nolltid och sedan lägga sig ut från den!
josohl
CITAT (octachoron @ 04-05-2013, 22:26) *
Summer Snow är en så pass kraftigväxande klematis att den skulle växa över hela portalen på nolltid och sedan lägga sig ut från den!

Den tål bra att beskäras, men kan skära ner den till det som passar en själv varje vår.
Men visst, låter man den vara blir den helt enorm!
Kajsa
Jag hade Albina Plena i många år men fick ta bort den då klematissteklarna blev värre och värre, grupp Atragene, tidig sort. Annars var den härdig frös inte.

Albina Plena

Hågelby vit har jag i skuggan, bara morgonsol här. Viticella grupp 3, klipps ner på hösten och blommar på nya rankor varje år. Blommar juli/augusti.

Alba Luxurians, viticella klipps ner sen höst och börjar om nerifrån varje år, blir ca 3 m
blommar juli/augusti
Kika runt i mitt album/klematis för andra förslag

Om barnen går emot rankorna är jag tveksam, dom kan nog gå av, om man nöter mot rankorna ?
Kanske kaprifol är bättre, den har sega rankor.
susanne-79
Kajsa - var steklarna ett värre problem på Albina Plenan än på de andra?
Dina andra förslag är ju jättefina! Men Alba Luxurians ser på bilden ut att stå i full sol, klarar den skuggan tror du?

Vår portal blir ganska bred så den klängväxt som hamnar där kommer nog inte bli mer misshandlad av barnen än något annat i trädgården sweatingbullets.gif
Kajsa
Jo steklarna älskade Albina Plena, min egen lilla teori är att det var så soligt och varmt där tidigt på våren. Jag har en Atragene klematis i norrläge här Love Child E /gul och den får inga steklar så den har jag kvar, finns i mitt album, men den blir inte så stor ( tror steklarna tycker det är för kallt där i maj )
Alba Luxurians kan du säkert testa, alla viticellorna har mycket växtkraft, mina favoriter också för att dom aldrig fryser bort då man klipper ner dom sen höst, dom kommer upp på våren med en massa nya rankor, Alba Luxurians växer i västerläge här. Bor i zon 3 - 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon