Full version: Få hem jorden
is-te
Hej!

Alltid lika jobbigt, att få hem jorden. Bor i lägenhet, och har ingen möjlighet att ha en kompost då. så köper jord. Behöver ca 250L iaf. Ni som bor i lägenhet och inte åker bil, hur gör ni?
Ålgryte
CITAT (is-te @ 04-05-2013, 12:26) *
Alltid lika jobbigt, att få hem jorden. Ni som bor i lägenhet och inte åker bil, hur gör ni?

Beställer hos företag som har hemleverans... whistling.gif

I Stockholms trakten finns flera med olika typer av jord. Var i landet bor du?
Peztis
Fast 250 l är ju inte så mycket, det är ju bara fem påsar ifrån Plantagen eller 6-7 st ifrån Bauhaus.

Ah, ingen bil? Finns det ingen vänlig själ som kan förbarma sig mot en flaska vin eller med löfte om en god middag där egenodlade grönsaker lovas?
kerstinbern
250 l jord kan man utan problem lasta på en cykel om man drar cykeln hem sedan!
is-te
CITAT (Ålgryte @ 04-05-2013, 14:23) *
Beställer hos företag som har hemleverans... whistling.gif

I Stockholms trakten finns flera med olika typer av jord. Var i landet bor du?

Bor i Göteborg. Har letat efter någon med hemleverans men utan resultat tyvärr
emmma
Om du ändå är intresserad av kompostering så läs på om bokashi, det funkar i lägenhet. http://bokashi.se Man behöver ju inte kompostera mer än vad man behöver heller, så behöver inte ta så stort utrymme.

När det gäller jorden, så skulle jag faktiskt ta taxi (såvida du inte har någon vän med bil som är sugen på att också åka till något ställe där de säljer jord). Du sparar så mycket pengar på att inte ha bil så en taxiresa då och då är ingenting i jämförelse. Du behöver ju också bara ta taxin hem, dit kan du åka buss eller liknande smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tar nån säck nu och då med mig på bussen (har en liten pirra). Alt. ber nån vän eller släkting som ändå har vägarna förbi om hjälp att frakta hem säckar åt mig.

Ang. taxi: säckarna är ju inte alltid rena kan ju vara bra kolla med taxibolaget att det är ok frakta jordsäckar så man inte blir ståendes där me en massa säckar efter att taxin vägrat frakta dem.
Peztis
Eller om man har en liten presenning/filt med sig. Då borde de ju inte kunna klaga...

CITAT (kerstinbern @ 04-05-2013, 19:50) *
250 l jord kan man utan problem lasta på en cykel om man drar cykeln hem sedan!

Jisses, det skulle min cykel INTE gilla! Och det skulle bli rätt otympligt, det är ju tungt att bara dra vagnen med säckar i butiken. Men det funns ju även vagnar till cyklar.

is-te, hur långt är det? Kanske du kan få låna vagn (ev mot deposition) ifrån och släpa hem det på? Tänker alltså de där som de har inne i butiken som ser mer ut som flak och två "öglor" man håller i. Jisses, det var ju svårt att förklara. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon