pepparmynta
04-04-2004, 13:51
Sommarglädje är ett strå med smultron. . .
Jag undrar om några av er har erfarenhet av vita smultron?
Funderar på att plantera några bredvid mina vanliga röda, men är de lika goda som de, och är de lika härdiga?
Jag ahr haft dom i många år - de tåls oftast av personer som är allergiska mot de röda.
De smakar likadana som de röda - svårigheten är att kunna avgöra när de är mogna!
Bra också för att fåglarna inte äter dom då de tror att de är råa!
Jag har haft vita smultron i zon 4 och de övervintrade bra där. Det enda att invända är väl att de ser ganska tråkiga ut...
Mvh
Fenja
Den sorten vita smultron jag har haft har varit jättegoda, minns tyvärr inte namnet.
Mina har stått i en stor kruka i vinter och dom har överlevt i zon 4-5 ... seglivade rackare! Jag har alltså inte tagit in eller frostskyddat krukan.. Dom är jättegoda och jag tycker att det lättaste sättet att avgöra om dom är mogna är att "försöka" plocka ett smultron - släpper smultronet godvilligt är det moget, stretar det emot får det sitta kvar!
pepparmynta
04-04-2004, 20:20
Jag visste inte att vita smultron kan ätas av allergiker, det är ju jättebra att kunna bjuda på!
Och eftersom ni alla säger att både smaklighet och härdighet är lika som hos de röda smultronen kommer jag att skaffa mig vita.
(Vilken bonus sen att få ha dem i fred för fåglarna!)
Det finns även vita jordgubbar, även de är goda
pepparmynta
05-04-2004, 16:37
CITAT (Virgo @ 05-04-2004, 00:29)
Det finns även vita jordgubbar, även de är goda
Jag har egentligen inte funderat på jordgubbar, har fått för mig att de är lite känsliga av sig. (?)
Ja det vet jag inte om det är så, det enda svåra med dom är att de är så svårt att få tag i dessa.
pepparmynta
06-04-2004, 16:25
Har kikat runt lite på Internet och det verkar som om ( Förrutom de vita smultronen) Smulgubbar borde vara ett gott alternativ.
Smakar som smultron & lika stora som jordgubbar. . .mums

. . .!
Froggie
07-04-2004, 18:56
CITAT (pepparmynta @ 04-04-2004, 14:51)
Sommarglädje är ett strå med smultron. . .
Jag undrar om några av er har erfarenhet av vita smultron?
Funderar på att plantera några bredvid mina vanliga röda, men är de lika goda som de, och är de lika härdiga?
Hej!
Jag har inte smakat vita smultron, bara röda.
Men jag har sett hos
Rara Växter att det finns gula!
Birgitta i Mora
10-04-2004, 18:59
Jag har haft vita smultron i flera år. De smakar precis likadant som de röda och klarar sig bra här i zon 5-6. Man får klämma försiktigt på dem och känna om de är mjuka,för att vara säker på att de är mogna.
Kommer inte ihåg namnet på dem. Men köpte frön från Impecta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.