michel021
Jag har som sagt hittat massa hoppstjärtar i jorden. Först fanns dom bara i salladslådan men nu hitta jag dom i gurklådan också. Jag har läst väldigt mycket om dessa och vet att dom inte är farliga och att de går att få bort en del av dom genom att låta jorden torka ut ordentligt mellan vattningarna men det vill jag inte göra för salladen blir äcklig då. Jag åkte till plantagen idag men hitta inget mot hoppstjärtar.
Jag odlar i blomlådor. Går det att få bort dom utan att skada mina grönsaker? Jag vattnar väldigt försiktigt nu för jag vill inte ha hoppstjärtar i fler lådor men finns det någon risk att dom kan hoppa över till närliggande krukor/lådor?

Snälla hjälp mig om det finns ett sätt att få bort dom för jag tål inte att se dom. Blir äcklad o inbillar mig att dom ska sitta på sallden/grönsakerna. Jag vill kunna ta av ett sallads blad och smaka utan att behöva skölja.
Bassam
Hej

Det är bästa sätt att ta bort dem:
1på handen under dagen, men det är jobbigt och du behöver förstoringsglas för att de är 1-2 millimeter långa.

2 du kan blanda 4 msk flyttande ekologisk grön såpa i 1 liter vatten, då kan du spreja på växter.

3 Du kan förlänga tiden mellan vattningar .

Obs
De har små kropp så ska de flytta eller dö.

H.Bassam
michel021
Kommer inte såpan påverka smaken på min sallat??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon