michel021
04-05-2013, 18:52
Hej
Jag har odlat lite enkla grönsaker i ett par år men nu har jag fått tillgång till en väldigt stor balkong med bra sol(plus min egna balkong) så jag har köpt frön till fler och större grönsaker. Eftersom jag tänkt att göra det ordentligt det här året så har ja läst men mest kollat på olika videor på youtube. Dom flesta är på engelska och dom pratar mycket om mineraler och ett märke nämnts är rock dust. Jag har inte hittat det i någon butik i västerås. Just nu har jag vanlig plantjord och så har jag köpt flytande näring som man blandar me vatten när man ska vattna. Jag har en påse med gödsel men har inte blandat i det. Ska jag blanda i lite gödsel när jag ska byta till större krukor? Finns det någonstans man kan få tag på dessa mineraler? Dom ska komma från gruvor.
Är det något annat jag borde blanda i jorden?
Jag har hittat en affär på internet som säljer liknanden mineraler från en vulkan men dom sålde bara i stora mängder.
Jag behöver ju väldigt lite eftersom jag bara odlar i krukor och balkonglådor.
Vill gärna ha tips på vart man kan köpa eller andra saker man kan köpa.
Om det inte finns i småförpackningar så kanske någon här på forumet har lite som jag kan få köpa? Jag finns i västerås men åker till sthlm(åkersberga och vällingby) väldigt ofta. Annars betalar jag självklart för frakt om det ska skickas och jag betalar självklart för mineralerna ifall någon har lite över.
Tack på förhand
susanne-79
04-05-2013, 19:32
Hej!
Hittade detta på nätet idag, kanske kan vara till hjälp om du inte redan läst det:
http://www.sparlosa.se/stenmjol.htmlJag har ingen erfarenhet själv men blev väldigt nyfiken. Måste provas!
Piccante
04-05-2013, 19:35
Rock dust är ganska överskattat. I de få odlingsförsök som har gjort så höjde det produktionen på jordar som var mineralfattiga. Istället för att köpa väldigt dyrt importerat stenmjöl kan man använda Algomin eller annan gödsel som är rik på mikronäringsämnen.
michel021
04-05-2013, 19:52
Näringsinnehåll
Algomin® Ekologisk Näring är till 100 % vegetabilisk, framställd av majs-, soja- protein och brunalger samt NutriActiv®. Produkten är helt fri från animaliska tillsatser (slaktavfall)
3,5% organiskt bundet kväve
3% vattenlöslig fosfor
3% vattenlösligt kalium
Det verkar vara typ samma som det jag använder. Jag använde biobact eller va de heter men de tog slut o då köpte jag ica eco. De var kampanj pris men det var inte för priset utan det verka inehålla samma sak som alla andra.
Åsa, mälardalen zon 2
04-05-2013, 20:32
Biobact + ICA eko är samma sak det är tillverkat på rester från träindustrin.
Det har gjorts tester på gödningsmedlena som finns i handeln och ofta har de kommit fram till att inget medel är optimalt sammansatt för växterna utan det kan vara bra variera lite olika medel.
Och olika grönsaker vill ha olika mycket gödning så när du frågar om du ska blanda ner gödsel i planteringsjorden bör man nog få veta vad det är för gödsel + vilka växter det handlar om för att kunna svara på den frågan.
Piccante
04-05-2013, 20:42
CITAT (susanne-79 @ 04-05-2013, 20:32)

Hej!
Hittade detta på nätet idag, kanske kan vara till hjälp om du inte redan läst det:
http://www.sparlosa.se/stenmjol.htmlJag har ingen erfarenhet själv men blev väldigt nyfiken. Måste provas!
Den sajten var rent löjligt att läsa måste jag säga. Förutom att texten verkar klippt & klistrad från diverse olika källor och taskigt översatt så rekommenderar dom att man tillsätter kisel i form av kislesyra (kvarts) till sandjord vilken till största del består av just kvarts och andra kiselmineral.
Sen kan man aldrig säga att stenmjöl alltid är nyttigt att tillsätta. vilka mineral stenmjöl innehåller beror ju helt på vilken berggrund man har där man tillverkar stenmjölet. Arsenik, Kadmium, koppar och bly finns också i många mineral liksom Uran...
michel021
05-05-2013, 01:04
Plantjord med naturgödsel tror jag. Från plantagen.
Mitt gödsel är från ica. Det har legat i 1år. Gör det nått?
Ingen som vet vart man kan köpa en liten påse med mineraler?
Jag odlar tomater,gurka,sallat,chilli,persilja,basilika och lök. Jordgubbar odlar jag också men har hört att man inte ska tillsätta nått i deras jord?
Jag vill iaf tillsätta mineraler och andra nyttiga saker som inte är farliga. Alla grönsaker kanske inte behöver dom men om dom finns i jorden så kan alla grönsaker som vill ha dom ta upp mineralerna. Dom har bra jord får oftast finare plantor och större skörd.
kerstinbern
05-05-2013, 03:33
Att tillsätta mineraler till någon dålig jord från plantagen kommer inte att göra den bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2013, 06:14
Plantjord är ofta inge vidare duger mest som jordförbättring i rabatter och dyl. Och nej man kan nog inte ta en torvbaserad jord och tillsätta mineraler och få det så mycket bättre, är bättre satsa pengarna på riktigt bra jord istället ex. en strukturstabil krukväxtjord eller U-jord som kommer se till så växterna har syre till rötterna (plantjord är ofta för finfördelad och förmultnar snabbt så jorden sjunker ihop och blir kompakt = mindre syre till rötterna)
Och gödsel från ICA säger just ingenting är det konstgödsel, häst, ko, höns?
För är det kogödsel hade du ju kunnat plantera direkt i den när det gäller flera sorters grönsaker (men inte alla) den är ofta bättre än billig plantjord för det är ju inte ren kogödsel oavsett vad som står på påsen.
Hej
Stenmjöl är bra men de är ofta innehåller farligt material ibland, men för mig själv tycker jag att satsa på billigt jord och blanda den med kompost och kogödsel, och ersätta dem med flyttande näring beror på vilka växter ska jag plantera, om jag vill plantera grönsaker ska göra gödsel som rik på kväv, men om jag behöver plantera frukt växter gör jag jord som är rik med Fosfor, men om jag behöver rötter av växter gör jag jord som rik med kalium.
Obs:
Företag som tillverkar gödselmedel är fuskare, detta är vad såg vi av PLUS program oss före några veckor, så tycker jag att göra min jord.
H.Bassam
michel021
05-05-2013, 21:55
Jag såg oxå ett avsnitt av plus där dom testa jord och då sa dom att plantagens jord var bra. Bättre än många dyra jordar.
kerstinbern
06-05-2013, 03:19
CITAT (michel021 @ 05-05-2013, 21:55)

Jag såg oxå ett avsnitt av plus där dom testa jord och då sa dom att plantagens jord var bra. Bättre än många dyra jordar.
Ja, skall du också fröså t ex tagetes i jorden så är ju testet relevant. Men det testet säger inget hur bra en jord är för att plantera etablerade plantor i en krukor för odling på en balkong under en säsong. För balkongodling behöver man en näringsrik jord som kan av ge näring under lång tid, och jorden måste behålla också strukturen under hela odlingssäsongen. Därför fungerar sällan vanlig planteringsjord speciellt bra för krukodling, men vilken jord man än väljer, så är det i stort sett ALDRIG brist på mineraler som utgör något begränsning.
michel021
06-05-2013, 14:39
Okej vilken jord ska jag köpa? Jag studerar så jag har inte råd att köpa så dyr jord.
Skriv gärna nått som finns på plantagen eller blomsterlandet. Jag tänkte köpa mer jord idag men väntar på svar från er. Om ni tycker jag ska blanda så skriv vad jag ska blanda. Gärna märken som ni vet finns där.
susanne-79
06-05-2013, 21:50
Jag skulle ha köpt Hasselfors U-jord. Har jag haft i alla år på min balkong till blommor och grönsaker. Nu med kolonitomt har jag den till alla urnor och lådor utom till tomaterna som får Hasselfors P-jord. Tomaterna vattnar jag senare på säsongen med nässelvatten och lägger över gräsklipp i krukorna. (Alldeles gratis!)
Har du ingen gräsmatta så var snabb när kommunen klipper på allmänningarna och stjäl lite gräs och lägg på fort innan det torkar. Mina odlingar är alltför stora för att min egen gräsmatta ska räcka, så jag brukar tjuva friskt!
michel021
07-05-2013, 12:15
Okej ska åka o köpa jorden idag o får tjuva lite gräs sen

. Tack för tipset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.