Full version: Liljor?
cala98
jag finns i zon 5. Jag skulle vilja veta vilka liljor som passar bäst här? Vilken sort brer ut sig? det finns ju olika,..flock..asiatiska..kungs..orientaliska???
Gossen Ruda
Zonerna har bara marginell betydelse för växter som sover under jorden på vintern. Större betydelse har växtplatsen, hur mycket ljus, vatten och skyddat läge. Enklaste är nog att köpa ett urval och se hur det går, det gör jag.
Fenja
Glöm inte dagliljorna, som finns i ett stort antal färger och höjder.
Mvh
Fenja
Kajsa

Tigerlilja, (Lilium lancifolium) är härdig i nästan hela landet. Dessa liljor har stått här i 20 år, dom är robusta, lätta att föröka. Ståtliga, jag har gjort om mycket i rabatterna genom åren men dessa kära liljor är heliga för oss.
Dessa är också härdiga i nästan hela landet.
Fläcklilja ( Lilium hansonii)
Krollilja (Lilium martagon)
Brandgul lilja ( Lilium bulbiferum)
evelina
CITAT (Kajsa @ 04-04-2004, 18:02)

Tigerlilja, (Lilium lancifolium) är härdig i nästan hela landet. Dessa liljor har stått här i 20 år, dom är robusta, lätta att föröka. Ståtliga, jag har gjort om mycket i rabatterna genom åren men dessa kära liljor är heliga för oss.
Dessa är också härdiga i nästan hela landet.
Fläcklilja ( Lilium hansonii)
Krollilja (Lilium martagon)
Brandgul lilja ( Lilium bulbiferum)

Vilka vackra liljor du har!!!! tongue.gif
hoppas mina blir lika vackra. wacko.gif

Säger en som inte är så duktig på knölar (ännu)!!!! smile.gif
Kajsa
Evelina
Jag lovar dom är problemfria, jag lägger på mycket kompostjord varje höst.
Och liljebaggarna är svårare på dom andra liljorna vi har. Dom svarta bulbillerna som sitter i bladvecken ramlar ner och dom sprider sig själva. Man får ofta rensa bort småliljor.
Cilla
Tigerliljan var lysande, kajsa! Jag vill också slå ett slag för krolliljan. Den är inte lika färggrann i sin mörkrosa variant och i sin vita, men den nickar blygt och sprider en säregen doft som ialalfall jag tycker om. Efter några år sprider den sig också om den gillar växtplatsen.

På vintern upphör blygsamheten - då leker de stora fröställningarna Starke Adolf. Ser ut som knutna nävar på armar som böjs upp för att visa musklerna, och står stadigt i snön hela vintern.

Gillar halvskugga men tål sol och vill som andra lilor inte ha bar, varm jord på knölarna. Där vill den ha en skuggande marktäckare.
kerstin z5-6
Lilium Siberia
förutom ovan nämndaliljor är denna min favorit, doftar mycket och underbart gott
Är självförökande och benhärdig i z5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon