Airamya
Kapade ett gammalt äppelträd, Transparante Blanche, för några år sedan och runt stubben har det kommit upp väldigt fina rotskott som jag låtit växa till sig.
Frågan är: kommer det att ge Transparante Blanche-frukt så småningom, eller blir det sura vildäpplen? Vad tror ni? Min gissning är att moderträdet var planterat någon gång på 30- 40- eller 50-talet.
Piccante
Det är förmodligen ett ympat träd. Så rotskotten blir inte sortäkta. Kan du se någon ymp på trädet?
Airamya
Nej, jag har inte sett någon ymp på trädet och antagligen har du rätt.
Men det finns alltså en möjlighet att ett gammalt Transparante Blanche skulle kunna vara sortäkta? Rent teoretiskt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger NEJ man har ympat äppelträd extremt länge det är inget modernt påfund så roten är inte samma som det ovanför, man brukar ympa äppelträd strax ovanför markytan och det är inte lätt se ympningen nere vid marken på äldre träd och är det en ovan ympare så brukar man ofta ympa högre upp än de som är är riktigt bra ympare.
Bassam
Hej

Jag kan säga att är inte alla träd ympad, exakt när vi pratar om gammal tid, och folk som intresserar den sorten, och den är sorter passar Sverige klimat,
jag säger som min vän sa, du kan lita efter ymp stället, om du hittar inte detta, så är det Transparante Blanche, också kan man se på bladen om bladen ser ut som Transparante Blanche blad eller inte,

H.Bassam
Airamya
Tack allihopa för svar smile.gif
Jag utgår ifrån att det är ett ympat träd och att rotskotten som kommer upp antagligen inte är Transparante Blanche så slipper jag bli besviken wink.gif
Men jag får helt enkelt vänta och se vad som händer. Det lär ju dröja några år innan det ger frukt.
kerstinbern
Utgå från att det är skott från roten, och ympa in valfri sort på det bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon