*Charlotta*
Hej,
Jag vet inte riktigt hur det gått till men halva min 30 m långa avenbokhäck har sjunkit. Kanske planterade jag den i för mullrik jord som sjunkit ihop eller så slarvade jag och satte den för "lågt", alltså lägre än gräsmattan så den står i ett dike.
Kan jag bara lägga på jord en bit upp på stammen så jorden kommer i liv med gräsmattan eller ska jag försöka lyfta upp alla plantorna och lägga jord under?
Hoppas ni förstår hur jag menar!

Tack på förhand!
Huggorm
Lägger du upp jord mot stammen kan barken ruttna, det är en annan sorts bark där än på rötterna.

Hur är det med diket, samlas det vatten där när det regnar? Hur ser förhållandena ut, har du lerjord eller sandjord, kanske är det en villatomt med ett tunt jordlager ovanpå makadam? Är det en helt slät och plan tomt eller sluttar det? Och hur länge sedan var det du satte plantorna?
*Charlotta*
Tack för svar!
Misstänkte att jag inte bara kunde lägga på 10-20 cm jord, det hade varit enklast annars.
Det är relativt lerblandat, villatomt kan stå vatten i "diket" om det regnat mycket på hösten men inte annars. Jag satte plantorna i fjol.
Det är nog bäst att lyfta försiktigt och lägga i mer jord.
Tror du jag kan häva i "ko-i-påse" eller blir det för mycket gödsel?
Huggorm
Du borde nog inte lägga i gödsel nu, plantorna är fortfarande nyplanterade och behöver skicka iväg rötterna långt för att hitta något gott. Gödslar man så låter de rötterna stanna där och då kan de välta när det stormar. Visserligen större risk på träd än på häckar, men principen är ju den samma.

Det kanske är bättre att bara låta plantorna stå kvar. Avenbok tål tillfällig översvämning, bara det inte blir långvarigt under sommaren. De skickar ju upp rötterna mot grundare nivåer om de känner att de behöver.
Bassam
Hej

Jag tycker om du kan lyfta upp plantorna och lägga jord som behöver, för att om du lägga jord ska bli lätt för svampen att attackera växterna, så lägger dem ymp platser över marken.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 05-05-2013, 09:40) *
Hej

Jag tycker om du kan lyfta upp plantorna och lägga jord som behöver, för att om du lägga jord ska bli lätt för svampen att attackera växterna, så lägger dem ymp platser över marken.

H.Bassam

Vi pratar om avenbok här, den är knappast ympad...
torkil
Hej
Nyligen startat 2 trådar, "färdig bokhäck" och "planteringsdjup bokhäck", när jag bad om hjälp i den sista hade jag upptäckt att jag hade/skulle få samma problem som du fast med vanlig Bok. Läste på i efterhand, gör jag ofta :-(, och hade då dels upptäckt att jag satt plantorna för djupt dels läst att jorden kommer sjunka ihop efter ett tag. Jag lyfte upp de flesta men fortfarande orolig att jorden ska sjunka för mycket till nästa år. Lite tur i oturen är att jag har häcken längs med ett stengärde, någon meter ifrån, och kan skyffla undan en massa jord i mellanrummet mellan häcken och stengärdet så kommer det bli bättre och se bättre ut. En massa onödogt arbete iallafall som kunde undivikts om jag fyllt i mer jord under plantorna från början. Har hoppats att det inte ska sjunka så mycket heller för det har det inte gjort tidigare med allt jag planterat men hos dig har det ju då sjunkit undan sedan förra året.
Detta var väl inte till så mycket hjälp men ville väl säga att du inte är ensam om ditt problem och du kan ju tutta på de svar jag fick i sista tråden :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon