emmsing75
04-05-2013, 20:51
Vi har två isolerade plast komposter som vi alternerar mellan (en i "vila" ett år medan vi lägger nytt material i den andra). Vi brukar lägga lite löv i komposterna men det känns som att de bara blir torra och inte bryts ner så förra året skaffade vi en öppen kompost, dvs enbart kompostgaller, där vi tänkte att löven först kunde brytas ner något i innan de åkte i riktiga isolerade komposten. Känns dock inte som att det händer nåt med löven, de torkar mest bara trots att jag försöker vattna. Hur ska man göra för att få löven att brytas ner så snabbt som möjligt, är det täta plastsäckar som gäller eller bara vattna mer? KAn man blanda onedbrutna löv i jorden när man planterar nya rabatter?
Piccante
04-05-2013, 21:23
Löv innehåller både fibrer och tanniner och andra substanser som gör dom svårnedbrytbara. Finfördela dom tex med kompostkvarn så bryts de ned snabbare.
octachoron
04-05-2013, 21:31
Om det bara är galler för sidorna på komposten kommer löven att torka ut väldigt snabbt och nedbrytningen saktas in.
I en lövkompost så får man tydligen räkna med att det tar minst ett år, förmodligen flera innan löven brutits ner till jord. Engelska trädgårdsprogram brukar rekommendera att lägga löven i svarta plastsäckar som man gjort några hål i och lägga dem i en skuggig plats. Jag är inte speciellt förtjust i att ha svarta sopsäckar som skräpar på tomten i flera år så jag har aldrig provat.
Jag föredrar att täckodla med mina löv. Om det går snabbt vet jag inte men jag måste fylla på med mera varje höst.
kerstinbern
06-05-2013, 09:16
Gallerkomposterna torkar som sagt ut, volymen är alldeles för liten i förhållande till ytan. Man kan klä sidorna med presenning för att minska avdunstningen. Löven innehåller också mycket kol och lite kväve, vilket också gör nedbrytningen långsammare, men blandar man upp det med gräsklipp eller annat grönt avfall så går det mycket fortare. Sedan behöver ju inte heller allt vara nedbrutet, man kan mycket väl använda halvnedbruten konst som jordförbättring.
Gossen Ruda
08-05-2013, 19:17
Löv har dessutom egenheten att packas ihop till täta mattor där det inte sker någon nedbrytning alls inuti.
Kör över löven med gräsklipparen några gånger, sedan förmultnar de fort oavsett om man har dem i påse, trädgårds - eller hushållskompost. Man kan även (framförallt) på hösten vända ned dem i jorden (i trädgårdslandet ellerrabatten) så att de förmultnar och förbättrar jorden ännu fortar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.