Det finns tydligen olika sorters fiberväv/odlingsväv, hur bra de skyddar mot frost. Någon här som vet skillnaden och vilken som är bäst?
IvarForss
18-05-2013, 10:44
Mycket intressant fråga!
Jag är också nyfiken på vilken som håller längst! Den jag köpte från claes ohlson smulades sönder efter ca 2 månader och jag har sedan dess plockat upp småbitar från jorden. Den från plantagen känns bättre men återstår att se...
Som jag förstår finns det fiberduk och kålnät. Har inte hört att det ska finnas olika sorters fiberduk (annat än kvalité och märke) men därmed inte sagt att det inte finns, såklart.
OK, Claes Ohlsson gör på samma sätt som den man kan köpa på ÖoB. Har smulor i hela trädgården!
Hittade en gammal påse i garaget och oj! Gammal fiberduk! Säkert 10 år gammal och jättefin men däremot har jag av någon anledning klippt den i små bitar.

Sitter och funderar på var jag kan ha köpt den. Växus/Plantagen är det med stor sannolikhet.
Måste köpa ny duk så det vore bra med mer erfarenhet ifrån er andra.
Det var någon som jag pratade med om just odlingsväv, som sa att du ska köpa den på Lantmännen, för den håller ett par tre grader varmare under väven/håller frosten borta. Jag ska testa att köpa på Lantmännen nästa år.
Det måste ju finnas olika fabrikat och jag hoppades att någon här visste ett bra märke
Ålgryte
18-05-2013, 14:56
CITAT (Peztis @ 18-05-2013, 14:59)

Som jag förstår finns det fiberduk och kålnät. Har inte hört att det ska finnas olika sorters fiberduk (annat än kvalité och märke) men därmed inte sagt att det inte finns, såklart.
Hittade en gammal påse i garaget och oj! Gammal fiberduk! Säkert 10 år gammal och jättefin
På Trädgårdsmässan köpte jag odlingstunnlar med "kraftig duk - 30gr, UV-behandlad". Tycker dock inte att de verkar vara kraftigare än de jääättegamla som ligger i mitt garage...
Kanske har det utvecklats en billigare och tunnare kvalité under senare år?
Såg att man kunde köpa en kraftigare duk som yrkesodlare använder. Men vem har råd att lägga flera tusen på en rulle med 100 m...?
Hej
De är inte så dyra.
H.Bassam
CITAT (Peztis @ 18-05-2013, 16:01)

Såg att man kunde köpa en kraftigare duk som yrkesodlare använder. Men vem har råd att lägga flera tusen på en rulle med 100 m...?
Det är nog en specialväv du hittat. Jag har hittat en odlingsväv för 380:- 1.65 X 100 m, tillkommer moms och frakt. Finns i olika tjocklekar.
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/arti...av/1825-623-11/
Kan nu konstatera en sak, Plantagens fiberduk är värdelös!
Jag köpte en sådandär rulle för 148:- (dyrt!) och den spände jag upp på bågar av VP-rör med klämmor av olika sort. Nu har de börjat fnasa sönder så jag kan lika gärna ta ned hela fadderullan. Så var det med den täckningen av mina kålväxter...
Jag köpte en stor bred rulle fiberduk på Coop för säkert 10 år sedan och den har varit riktigt bra. Jag tvättar upp den ute i vattentunnan ute (om jag tycker det behövs) och hänger på tork efter fiberdukperioden. Sedan är det bara att återanvända den. Hur många år kan jag inte säga exakt, men på ett ungefär 2-4 år. Det är ingen speciellt tjock duk utan vanlig tunn fiberduk, men som har varit mycket hållbar.
Vet ju inte alls om just fiberduk på rulle finns hos Coop längre. Märket kommer jag tyvärr inte heller ihåg.
Tror inte att det finns kvar, tyvärr.
Jag tyckte att Plantagens kändes ganska så kraftig så jag hade lite förhoppning om att det skuille gå bättre ä'n den jag köpte på ÖoB förra året men det verkar inte så. Den fr ÖoB har helt desintegrerat...
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2013, 14:54
Den fiberduken jag köpte på COOP trillade sönder efter bara några veckor. Använder mest bara duk numera som skuggning mot stark sol, insektsskydd + rådjursskydd. Så iår har jag skaffat IKEAs nätgardiner det är i stort sett samma sak som kålnätet som säljs i trädgårdsbutiken men det kostar bara mycket mindre. Jag fick 2st gardiner (LILL) 250x280cm för 39kr så jag köpte några förpackningar. Nätet håller dock inte kvar värmen lika bra som fiberduk.
Åsa, problemet är att hitta kålnät, det är ju det jag vill ha! Och jag orkar aldrig ta mig till IKEA... Nu är väl skadan redan skedd eftersom så här ser det ut nu i mitt grönsaksland:
[attachment=77095:IMG_3717_1.jpg]
Synd att det endast är en stillbild, det fladdrade vackert och spöklikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.