Gossen Ruda
Den minnesgode kommer nog ihåg att jag visade några bilder i höstas på en björk som inte mådde bra. Den hade vuxit dåligt under några år och nu växte det svamp, honungsskivling, direkt ur stammen. Nu i vinter föll den för motorsågen men då tog jag inga bra bilder. I helgen har jag kapat stubben jäms med marken och passade på med kameran. Det syns inte så bra men största diametern var 60 cm.

Som synes är det ett kraftigt rötangrepp, kärnveden var ganska mjuk. Av detta syntes inget på utsidan förutom då att jag som växt upp med trädet noterat den svagare växtkraften. Och så då givetvis svamparna i höstas som kom ur det mest skadade sidan. Rötan sträckte sig ca 5 meter upp i stammen.

En närbild på årsringarna visar en del intressanta saker. Normalt brukar dessa öka lite i storlek år från år men vid den röda strecken jag lagt till syns istället en förminskning. Trädet har inte mått bra dom sista ca 10 åren. Totalåldern var svår att räkna pga rötan men var ca 70-80 år. Notera spindeln nedanför till vänster om strecken!
Cilla
Roligt med sådana intressanta bilder, Åke. Säkert har rötskadan och den förlorade näringsupptagningen påverkat årstillväxten som du skriver, men i övrigt är det också normalt att tillväxten i en 70-80-årig björk minskar.

Kunde du lokalisera rötskadans orsak? Fanns stamskada högre upp än i det snitt du gjorde på bilden här? En borttagen gren? Eller kom rötan från rötterna? Kan det ha berott på grävning i rotområdet? Alltid intressant att funder på varför träd får rötskador so dessa.

En ytterligare (minst) sak att otera är att trädets barriärzon, ett av trädets fyra kända skydd mot intrång, har varit starkt. Detta är den sårved som bildas i rötans gräns, och som hindrar den från att sprida sig. Om du petar på gränsen mellan det rötskadade och på rötan i mitten av veden kanske du känner skillnad på vedens struktur och styrka.

En arborist som Klaus Vollbrecht skulle kunna hålla en intressant föreläsning kring din övre bild. det finns lika mycket att tyda i den som i en kartbild över ett landskap!
Gossen Ruda
Du kan få den avkapade stambiten fast den är ca 25 cm tjock och väger några kg. biggrin.gif Beträffande skadan så minskade den i storlek för att sluta i en avkapad gren. Kommer inte ihåg om just den grenen togs bort pga av att den vissnat eller av annan orsak. Jag misstänker dock att rötan kommit in via en rotskada. Bara nån meter från stammen byggde jag för 30 år sen en stenmur fast det är uppåt till vänster på bilden. Sen har nog rötter kapats lite då och då mot det håll där rötan fanns.

Marken är genomvävd av honungsskivlingsmycel. Kapar jag ett mindre eller större träd på våren kommer det som regel upp fruktkroppar av honungsskivling från stubben samma höst.
Cilla
Tack för erbjudandet - jag hade tackat ja om vi bodde närmre varandra.
En tanke som slagit mig när jag ser ditt intresse för trädskador är att du skulle ha glädje av Vollbrechts bok Trädens biologi och vård (som jag brukar nämna). Där finns allehanda bilder på olika typer av skador och försvar med fina pilar och beskrivningar. Om du slår på "Alex Shigo" på nätet kommer hans litteratur upp som också innehåller sådana bilder. Mycket spännande tycker jag!

Rötskador i ett träd från ett snitt av en gren går från grensnittet och nedåt. Från rötterna kan den också gå uppåt.

Kanske var björkens problem tvåfalt, som du skriver. Dels rötinträngning från en avkapad gren, dels minskad tillväxt pga rotproblem.

Björkar är mycket känsliga för grenkapningar och för störningar av rötterna. Därför ser man dem sällan planteras i städernas gatumiljöer. Och pga detta avråder jag från att beskära vuxen björk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon