Laura
Jag satt några potatisar i krukor för att försöka få några tidiga midsommarpotatis, och har varit ganska duktig på att ta in dem i ca. +10oC när det skulle bli frost, men jag missade ett par nätter. Och igår såg jag detta....

[attachment=76136:potatis_1.jpg]

[attachment=76137:potatis_2.jpg]

[attachment=76138:potatis_3.jpg]

crying.gif

Det skulle kunna vara frostskada, men kan det vara bladmögel?? sad.gif

sofia75
Bladmögel brukar inte slå till så tidigt på säsongen. Jag tippar på kylan.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror också på kylan potatis kan få köldskador även om det är några plusgrader ute det behöver inte vara minusgrader för att man ska få skador.
Peztis
Håller med, köldskador. Har också råkat ut för det något år.
Laura
Phew, så bra! biggrin.gif De klarar väl sig, eller? Skall jag försöka plocka bort det svarta/de vissna blad?
Peztis
Tror nog att du bara kan låta det vara, det kommer nytt och dessutom så kommer du ändå att täcka det när du häller på mer jord.
Laura
Vad bra, tack! smile.gif Tänkte bara det kunde leda till någon mögel eller annan sjukdom då det ser lite bläigt ut.
kerstinbern
Vart har de stått? Om man plötsligt ställer ut växter i starkt solsken så kan de få skador som liknar dessa.

Bladmögel är det inte och frostskador brukar sloka och bli svarta mycket fort på potatis.
Laura
Ja solbränna skulle det lätt kunna vara med tanke på att jag har ju brännt 80% av mina chillisar i min ivrighet att vänja dem vid uteliv... slap.gif Men i vilket fall, så överlever dem eller? Hoppas hoppas....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon