Ålgryte
05-05-2013, 14:11

Jag har "upptäckt" skönheten och variationerna hos alunrot
Rådjuren låter dem vara ifred och de kräver ingen skötsel men bjuder på vackra blad långt in på hösten. I en gammal balkonglåda hittade jag denna planta - är det en alunrot?
Eva i Skåne
05-05-2013, 14:27
Det tror jag att det är, men dom brukar ju inte dyka upp av sig själv så nån måste ha satt den där en gång...
Ålgryte
05-05-2013, 17:19
Tack Eva!
Jo det är möjligt att jag satt den där för att den var vacker tillsammans med ngt annat för många år sedan...
Jag har dessutom upptäckt att fåglarna gillar namnetiketterna som jag stoppar ner i krukorna. Jag hittar dem på de mest konstiga ställen. Tiden går och minnet bleknar...
Eva i Skåne
05-05-2013, 18:29
Så sant. Man bara tror att man minns och fåglarna bättrar inte precis på minnet - även om dom är charmiga
Jag tycker nog att Alunrot dyker upp lite här och var, dock inte den lite snyggare som din bild visar utan den vanliga gröna.
Vet med 100%-ig säkerhet att jag inte hade någon, men plötsligt dök det upp två plantor mitt i häcken.
Min teori är att fåglarna flyttar diverse fröer.
I år har jag hittat en Kornell (har ingen tidigare tpå tomten) och en svart vinbärsbuske. På helt galna ställen. Och på förra tomten fick jag på nolltid ett körsbärsträd. Tyvärr framför köksfönstret så jag måste ta ner det. Men det växte vansinnigt fort och goda bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.