Full version: Tobaksproblem
tk71
Jag är nybörjare på det här med trädgård. I år har jag bl.a. sått blomstertobak, och det har varit problematiskt hela vägen. Endast 6 st kom upp (jag tror jag hade för kallt i fönstret), de växer väldigt långsamt och nu har de fått ljusa fläckar på bladen. Vad kan de här fläckarna bero på?
Åsa, mälardalen zon 2
Tobak brukar gro som ogräs men kanske du missade att tobak har ljusgroende frön = inte täcka dem med jord.

Om det är vita papperslika fläckar kan det vara solskador ett vanligt nybörjarmisstag är ju att man tror att ett riktigt gassande soligt fönster är bästa odlingsstället.
tk71
Nja, jag vet ju att de är ljusgroende så jag hade inte på nån jord ovanpå de mikroskopiskt små fröna. Ja, det är kanske solen som orsakat fläckarna, jag har nog lite dåligt tålamod att avhärda plantorna...
AnniiPannii
CITAT (tk71 @ 06-05-2013, 09:51) *
Nja, jag vet ju att de är ljusgroende så jag hade inte på nån jord ovanpå de mikroskopiskt små fröna. Ja, det är kanske solen som orsakat fläckarna, jag har nog lite dåligt tålamod att avhärda plantorna...

Har du dem utomhus nu?
Ta in dem omedelbums i så fall. smile.gif Det är för kallt för så små sommarblommor att vara ute nu om de är sådda inne.
Om de står i solen ute under avhärdning bruakr de få fläckar och sen så vänjer de sig i så dall vid den soliga värmen inte den "riktiga" avhärda i skuggan helst, bara det inte är stark sol hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon