Lottiss
Var på en handelsträdgård idag och, trots att jag aldrig lyckats med dem, köpte jag med mig en pelargon hem. En Wilhelm Langguth. rolleyes.gif
Hur sköter jag om den på bästa sätt? Ska jag plantera om den eller låta den vara (den ska ha ett kraftigt växtsätt)? Hur frostkänlig är den, kan den stå ute dygnet runt på balkongen redan nu?

Pelargon Wilhelm Langguth
Eva i Skåne
Jag tycker du ska plantera om den nu och om du har nån långtidsgödning kan du blanda det i jorden, annars ska du gärna ge gödning vid vattning.
Många gånger är det så mycket rötter i krukorna när man köper pelargoner att dom behöver lite ny näringsrik jord.

Stod den utomhus när du köpte den? Det är lite avgörande för om den tål att vara ute nu direkt.
Pelargoner behöver avhärdas så eventuellt kan du ha den ute på dagarna och ta in på nätterna första veckan. Dom tål temperaturer ner till några plusgrader, men det får inte bli för tvärt om den är uppdriven i värme.
Du ska tänka på att skydda den för solen nu till att börja med. Låt den stå skuggigt eller skydda med fiberduk eller nåt gammalt lakan (liten bit räcker biggrin.gif )
Skyddet hjälper både mot den starka vårsolen och låg temperatur.

Efter en vecka tror jag den tål att stå ute utan skydd, men det beror ju lite på var du bor. Är det frostvarning så ta in den på nätterna.

Lycka till. Det är en fin och tacksam pelargon
Lottiss
Tack så mycket! Den stod inne i växthuset så då får jag nog ta in den på nätterna så länge.
När jag planterar om den nu då, kan jag ta en stor kruka på en gång eller ska jag bara ta en storlek större?
jaj-51
Ta en stor kruka direkt, den kan bli en "höjdare" på ett år...
Dessa sticklingar är bara ett år.

Övervintrat i Vardagsrummet.jpg

Lottiss
CITAT (jaj-51 @ 05-05-2013, 21:32) *
Ta en stor kruka direkt, den kan bli en "höjdare" på ett år...
Dessa sticklingar är bara ett år.

Övervintrat i Vardagsrummet.jpg

Åh, WOW!! Fantastiskt!! Låter du dom bara växa eller klipper du ned dem något?
Eva i Skåne
Jag hade inte tagit en jättekruka direkt, men det finns olika skolor inom pelargoneriet biggrin.gif
Med stor kruka växer bladverket mest på bekostnad av blomningen
jaj-51
Toppskottet låter jag växa så lång som pinnen är.
Det övriga klipper jag lite hip som happ beroende på utrymme.

Den behöver bindas upp och få stöd om de skall bli en "höjdare" av den.

2012-07-17b

Lottiss
En till fråga :-) : Ska jag klippa bort blommorna eller låta den blomma? Den är ju inget litet skott men jag vill ju att den växer på sig och blir stor :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon