Dessa rosbuskar ska flyttas om ca 2 veckor. De är nån gammal sort men vet tyvärr varken namn eller färg De ska flyttas ungefär tre meter fram då vi ska bygga en altan där.
Vad ska jag tänka på i samband med flytten, jorden, klippning osv?
De kommer grävas upp med grävare.
Tacksam för all hjälp!
[attachment=76146:IMG_5460.JPG]
kerstin z5-6
05-05-2013, 20:26
Klipp ner dem rejält före flytt och vattna ,vattna efter så går det bra Ge bra ny jord i groparna med kopåpåse .
Kajsa
05-05-2013, 20:28
Grävs dom upp med en grävmaskin kan nog det mesta av rötterna komma med, då kan du klippa ur rosorna senare om du ser att dom inte grönskar överallt. Bäst om nya rabatten är klar när rosorna ska upp, så du snabbt får ner dom på sin nya plats. Har du ingen fin jord köp rosjord ca 50 l till varje buske, vattna mycket första tiden.
AnniiPannii
07-05-2013, 06:38
Snart sätter jag igång med grävandet av den nya rabatten. Jisses vilka stora as de är! säkert två emter höga och lika breda!
Jag gör rabatten lika stor som den är idag, ca 1,5 bred. tror ni det är ok eller ska jag ta i med bredare?
Det växer ju inga perenner under, enbart lökar som jag självklart får flytta med. Men tycker ni att jag ska sätta perenner nu när jag endå håller på eller vänta och se så rosorna klarar sig först?
Bassam
08-05-2013, 16:03
Hej
Du kan vänta med perenner nu, för att rosorna på ny plats behöver mycket vatten, för att de förlorar många suga rötter under flyttning.
Obs:
med flyttning ska du ta stort jord mass, på grund att den här jorden innehåller många suga rötter. H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.