Full version: Vad växer här då?
Kraljica
Här växer det många små saker som alla ser likadana ut, de är koncentrerade till denna plätten men jag vet inte vad det är och har inget tålamod. Känner du igen detta? Det ser ut att vara nerklippt någonting i mitten av denna plätt. (ignorera lökarna)

kerstin z5-6
Om jag ska ignorera lökar vet jag inte vad jag ska titta efter?
emmma
Vet tyvärr inte vad det är men om du har planterat det så är det säkert något som du tyckte och tycker är fint. Ge det någon vecka till och ta ett nytt foto smile.gif
Kraljica
kerstin - de mindre gröna tuvorna.. som inte är påskliljor eller tulpaner..?

emmma - jo det visar sig ju så småningom, men jag har redan börjat planera växtval i nyplaneringen av rabatter runt sommarens projekt och vill vet vad jag redan har smile.gif
Leopardcookie
Är det kanske någon form av lök det med? Eftersom den växer lite här och där tänker jag. Verkar inte vara någon form av buskig planta eftersom det växer så utspritt.. men de bladen skulle vara enkelt att känna igen tycker jag, men jag vet inte confused.gif
kerstin z5-6
Tror jag med.
emmma
[attachment=76165:Namnl_st.png]Visst är det dessa du menar? Jag känner inte igen den tyvärr, har den inte själv. Får jag gissa vilt så kanske någon typ av salvia, syra eller ormrot? Jag tycker sådant här gissade är rätt kul som ni nog förstår ... smile.gif
kerstin z5-6
Nej jag tror det är en lökväxt som tex Kungsängslilja (Fritillaria meleagris), eller någon liten allium eller nån annan lökväxt
Salvia är det inte.
Kraljica
Leopardcookie - Ja de växer bara på den platsen, det är därför jag trodde det var en perennväxt. Men jag kan inte för mitt liv ens komma ihåg vilken färg det stället hade i rabatten. Och det var inte förrän under vintern nu som jag egentligen blev trädgårsintresserad, innan var det mer "sambons" trädgård och ingen som brydde sig.

emmma - Ja det är de. Känner dock inte igen bilder på de tre du föreslagit, men det kanske ändå är en ormrot, i så fall skulle jag bli glad för de såg fina ut!

kerstin - Kungsängsliljan kände jag inte alls igen så tror inte det är någon sådan. Allium har jag satt, men inte så många, och även i andra rabatter så det borde inte vara dom. De satte jag mer i mitten i en grupp på typ 2-3 st, men annars ser det ju faktiskt ut lite som sånna blad. Kan den ha mastodontförökat sig? biggrin.gif
Kraljica
Uppdatering: Efter lite grävande med handen vet jag att den iaf en bra bit ner i marken liknar maskrosens rot, men kunde inte härleda vart den slutade eller tog vägen. Ville inte gräva upp för mycket och förstöra för lökar och ev annat smile.gif
emmma
Vore kul att se hur de ser ut om några veckor tycker jag smile.gif

Har du bestämt om du har tålamod att ha kvar dem i rabatten eller inte? Ett alternativ är ju annars att flytta på dem och sätta dem någon stans där det kvittar hur de ser ut.
Kraljica
De får stå kvar, de står i den av rabatterna jag inte kommer att förändra något förrän i höst (tror jag).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon