Soltrollet
Jag har för 1-2 månader sedan försått ett antal fröer och allt har för längesedan grott utom vaxbönorna. Överallt på nätet läser jag om hur lättodlade de ska vara, men jag får dem ju inte ens att gro. Jag tycker mig ha gjort som det står att man ska göra: Blötlagt dem ett dygn före sådd, sått dem på 3-5 cm djup och satt dem i ett fönster där det är varmt. Inte minsta livstecken. Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Jag har dem i ett litet drivhus med ganska hög luftfuktighet och det är ett ljust fönster.
Eva 33c
Det kan kanske ha blivit lite väl varmt och fuktigt? 3-5 cm djupt är onödigt när man sår inomhus. Ute är det för att säkra fukten. Bönor brukar gro fort, inom ett par dar. Har du provat att ta upp en böna? Då ser du om det är nån idé att vänta på grodd överhuvudtaget...
Men det är absolut inte för sent att förkultivera bönor än, jag brukar bara förkultivera störbönorna, och det gör jag nog i morgon. De låga sår jag direkt på plats men med väv över för att inte fåglarna ska plocka upp de nygrodda fröerna. Och jag brukar inte blötlägga dem.
Piccante
Är dina bönor nyköpta eller är det gammal utsäde? Hur ser de ut? Är de väldigt intorkade och ser tunna ut så kan de behöva blötläggas för att vakna till liv. Tyvärr varierar kvalitén på bönor och frö ganska mkt mellan olika firmor. Men just vaxbön brukar vara ganska lätt att så.
EKLO
Undrar ändå hur varmt du har - de behöver 12-14 grader i jorden för att gro.
Jag tycker mig också märka att bönor (både vax- och stör- och gröna brytbönor) verkar vara väldigt känsliga för alltför tung jord - det är viktigt för dem att jorden är porös och fuktighetshållande, inte tung och blöt.

Ja, det är sådant jag själv tycker mig ha förstått efter många års bönodlande - jorden och värmen extra viktig för dem.
Peztis
Välkommen till Odla!

Har de legat så länge som 1-2 månader och inget har hänt så lär de nog ha ruttnat. Tycker du ska göra som Eva skriver och kolla hur det står till där nere i jorden, egentligen!

Börja om från början! Blötlägg igen och stoppa ned i ny såjord. Använd dig gärna av t ex toarullar som du sedan planterar ned så slipper du störa rötterna, de brukar inte gilla det så vidare värst.

Tänk om man själv skulle sätta igång och peta ned lite bönor... g.gif Vaxbönor brukar jag blötlägga och direktså, det brukar inte vara något problem med det. Förra året var det dock ett ställe jag sådde på och där var det inte en endaste böna som tog sig och då hade jag säkert 6-7 olika sorter. Minst... Så där tänker jag inte sätta några bönor i år. Tror det var lite för kompakt jord... Men det hade varit snyggt om det börjat växa upp lite där. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bönor sår jag direkt i marken utomhus i mitten eller slutet av maj det brukar funka jättebra.

Litet drivhus i varmt ljust fönster, gissar det blivit för varmt så fröerna kokat sönder och sedan ruttnat det blir ogfta för varmt i de där små drivhusen när man ställer dem i ett fönster.

Bönfrö har lång hållbarhet de brukar bevara sin grobarhet i 6-7år åtminstone.
EKLO
Hej igen,

den enda fördelen med att förgro bönor och sedan sätta ut plantor är att plantorna ger ett klart försprång gentemot sniglarna (om man har sådana). Förra året sådde jag (som vanligt) direkt i landet, men fick så om tre ggr för att åkersniglarna glupskt tuggade i sig varje grön antydan så fort de kom över markytan (de verkade extra sugna på just bönor hos mig i somras, så har det inte varit tidigare år!).

I år förgror jag. Samt håller tummarna för att utplanteringen ska funka på första försöket!
Soltrollet
Tack så hemskt mycket, alla ni som har svarat! Känner mig otroligt välkommen här.
Jag har inte vågat pilla i jorden, men ska kolla hur det ser ut precis efter att jag har skickat detta inlägg :-)
Bönorna är nyköpta, så kvaliteten borde vara hyfsad. Sniglar finns! Den värsta sorten... så förkultivering kan ju vara bra av den anledningen då.
Tack än en gång!
Alexander-VG-zon3
Förra året sådde jag vaxbönor i en drivbänk ute i södersol och när jag inte öppnade där blev det utan vidare 45grader och dom grodde utan problem (rättar sagt grodde dom nog samma dag) och växte otroligt fort. Dock väl vattnade och högfuktighet.

Här tror jag dom haft för fuktigt i jorden och sedan ruttnat.
Bassam
Hej

Det finns olika orsak till att frö kan inte gro:
1 att frö har sjukdom så de kan inte gro även om de är färska och bra. man ska gå till affäre och klaga.

2 om frö planterade djupare än vad de behöver så frö näring slut före att växter komma.

3 om överflodiga vatten som gör rötterna dog.

H.Bassam
Peztis
Har du bönor kvar? Du kan kolla om de ens är benägna att gro genom att lägga dem ett dygn i ljummet vatten och sedan lägger du dem på fuktat papper i en plastpåse. Kolla så att det blir lite luftcirkulation, bara.

I alla fall, de borde börja gro efter bara någon dag.

Bara för att man köper fröer eller bönor från ett företag innebär det inte per automatik att det gror. Däremot så kommer det seriösa företaget att hantera din ev reklamation på ett bra sätt. Om jag har gnällt t ex till Impecta så har de varit otroligt tillmötesgående och sänt mig nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon