Peztis
Jag har en lite petig man... biggrin.gif Vi dricker snabbkaffe här hemma och han har typ bestämt sig för att det SKA vara Nescafé Lyx. Nu är det ju så då att de vet att ta betalt för dessa små torra korn och jag är inte lika petig. Visst upplever jag smakskillnaden men eftersom jag är av den mer snåla (sparsamma, ekonomiska...?) sorten så godtar jag en smakskillnad om jag vet att jag har betalat nästan halva priset eller i alla fall mycket lägre.

Hur som helst, nu blev det så att vi helt plötsligt hade fem olika sorter hemma så då gjorde jag ett blindtest. Jag tog lika mycket vatten, kaffe och mjölk i resp kopp, skrev vad det var på en lapp och la lappen uppochned under resp kopp. Sedan provade vi...

Detta resulterade i att jag har fått godkänt att köpa ett av de lite billigare märkena! biggrin.gif Det var ingen större skillnad några av dem och vi kunde inte riktigt säga "Det här är definitivt Nescafé Lyx!".

Jag har även testat med fetaost och samma sak där, just då och för oss var den godaste den billigaste! Fascinerande... Och så säger folk alltid att "man får vad man betalar för". Ibland är det kanske så men definitivt inte alltid.

Har ni provat någongång att göra egna blindtest eller har ni gjort/varit med om arrangerade?
Vad har ni provat och vad blev resultatet? Som ni trodde eller helt överraskande?

Anki på Öland
Har gjort ung. samma med just pulverkaffe när min dotter var på besök. Fick ett muttrande efteråt när jag talade om att det inte var Neskafe lux (hennes favorit också) att jaja.... det var väl ok då...-
Ofta är det ju faktiskt inte annat än ett märke man betalar mer för.
Eva i Skåne
Påminner mig om när min pappa gjorde en test för min mamma när jag var barn.
Mamma ville gärna ha riktigt smör på mackorna och han var övertygad att hon inte kunde smaka skillnad på smör och margarin.
Han bredde två mariekex och hon skulle avgöra vilket som var vilket. Hon smakade och bestämde sig att den ena helt klart var smör och den andra margarin.
Hur var det då?

Jo, den luringen hade brett smör på båda. giggle.gif
malcolm
Min pappa trodde inte att jag kunde känna skillnad på ICA:s, Tempos och Konsums grillade kyckling eftersom han tyckte de smakade likadant så vid ett tillfälle satte han mig på prov och se, jag kände skillnad. Kycklingen från Tempo var helt klart godast.
Peztis
Men visst är det fascinerande! Att vi ofta äter med ögonen, köper märket som alla säger är bäst osv.

malcolm, visst är det så att det ÄR skillnad emellanåt men jag tror många gånger att skillnaden inte är så stor som man tror.
Huggorm
Jag dricker inte kaffe, men istället är jag storkonsument av energidryck. Red Bull är mest känt och dyrast, men den smakar drit. Faktum är att desto dyrare sort, desto sämre smakar den. Godast är den billiga som Lidl säljer.
Piccante
Blindtest av snabbkaffe är ju enkelt, alla smakar rävgift tongue.gif De gånger jag har behövt utsätta mig för snabbkaffe så kan jag hålla med om att billiga oftast är bättre. Nestles Nescafé smakar mest beskt.
pejori
CITAT (Piccante @ 06-05-2013, 22:22) *
Blindtest av snabbkaffe är ju enkelt, alla smakar rävgift tongue.gif De gånger jag har behövt utsätta mig för snabbkaffe så kan jag hålla med om att billiga oftast är bättre. Nestles Nescafé smakar mest beskt.

giggle.gif yes.gif yes.gif
Bengalow
Jag kommer ihåg en blindtest från TV. Det är några år sedan. En dansk bartender påstod att han kunde känna igen öl. Han testade 6 olika, som jag kommer ihåg. "-Uhmmm, den var god - den måste vara dansk!!" Det var Pripps blå, folköl...
zissi
Jag tål bara pulverkaffe för magen och tror då att jag bara tycker om Neskafé Lux också. Har faktiskt testat Euroshopper en gång...gör det aldrig mer igen. Även Löfbergs och något annat märke och tyckte de var så beska. Men det kan ju vara att man får dosera på ett annat sätt för att få liknande styrka och smak som man är van vid.

Vore roligt att göra ett blindtest, eller....
Motti
Skulle aldrig få för mig att dricka pulver kaffe eller frystorkat då jag är lite av kaffe konosör och skulle känna direkt om det var pulverkaffe ! jag är väldigt noga med var för slags kaffe jag dricker och så vill jag ha superstarkt sådant tummenupp.gif Har aldrig funnits pulver kaffe i vårt hem wink.gif Men smaken är som baken "olika" Här blir det antingen Zoega Mezzo eller Arvid Nordqvist "Gran Dia" och jag tar 9 mått kaffe till 3 koppar naughty.gif Jo jag vet smile.gif men det ska smaka kaffe inte vatten .
pejori
CITAT (zissi @ 06-05-2013, 23:33) *
Jag tål bara pulverkaffe för magen och tror då att jag bara tycker om Neskafé Lux också. Har faktiskt testat Euroshopper en gång...gör det aldrig mer igen. Även Löfbergs och något annat märke och tyckte de var så beska. Men det kan ju vara att man får dosera på ett annat sätt för att få liknande styrka och smak som man är van vid.

Vore roligt att göra ett blindtest, eller....

Gevalia Milea har jag hört ska vara väldigt god och mild.
Vet ej om det stämmer, då pulverkaffe går tvärbort här.
Motti
Finns ett kaffe utan vax i och som magen tål ! det heter IDE kaffe och är dessutom gott det drack jag när jag hade magsår det är vaxet i kaffebönorna som retar magen .
malcolm
Jag gillade inget snabbkaffe förut tills jag hittade Gevalia Ebony och nu dricker jag bara det, förut när jag bryggde kaffe bara till mig själv blev det mycket som blev borthällt men inte numera.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sambon tyckte också alltid att pulverkaffe smakar rävgift. Men om man bara vill ha en kopp emellanåt då tar jag nescafe lyx. Hade ibland också lidls men den vill jag inte ha längre, tycker den är för beskt.

Även när vi var ute med husbilen, så blev det pulverkaffe under resan.

IDE kaffe tycker inte jag om. Drack det för många herrans år sen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon