Full version: Nu har jag roat mej!
Ina
Jag har gjort miniväxthus av tomma saftflaskor! Barnsligt roligt!

Här i mitt album finns det en fiiiin pedagogisk bildserie om det är nån som vill veta hur det går till... rolleyes.gif
Ella
Jättefint Ina! Tack så mycket för tipset! Nu ska jag inte slänga saftflaskorna mer.

Jag har blivit en jättelik samlare. Jag samlar toarullar, urin, glasslådor, gamla pinnar och löv och f*n vete allt... Nu ska jag börja samla saftflaskor också!
Fenja
Underbart!! biggrin.gif
Fenja
Nanna
Ahh.. Verkligen smart! Att man inte tänkt på det innan. biggrin.gif
Eva St
Jättebra Ina. Nu kan man ju ha pyssel hela vintern för att sedan ha en hel del miniväxthus att roa sig med på vårkanten
Eva St
Ina
He he.. wink.gif

Mina barn blev lite frustrerade när jag började slakta saftflaskor här hemma.. Dom brukar ha vatten bredvid sängen på natten och då är tomma flaskor populära. Även när det varit skolutflykter har sådana tomflaskor tagits i bruk, så nu löd kommentaren " Vad ska vi nu ha dricka i?"
Vi har faktiskt sån där "riktiga" sportdrycksflaskor, man dom verkar inte vara lika bra... Jag kan inte göra växthus av dom i alla fall så nu blir väl ungarna tvungna att ha dricka i dom!! biggrin.gif

Jag hade några andra flaskor som också gick att göra växthus av.. skall lägga in en bild på den modellen sen!! Stockmos ciderflaskor, var det... Så nu kan ni samla på en sort till!! tongue.gif
Siri
Vad fiffigt wub.gif
Jag ska stjäla din idé,,,
Ina
Man behöver inte stjäla den... jag delar med mej!! rolleyes.gif

Nu finns det bilder på modell nummer två också!

Grejen är att det måste finnas nån del på flaskans överdel som är lite bredare än det som blir "kruk-kant", annars blir det lite knepigt att få till. Det kan ju också funka om man har en krukdel som är lite vidare än överdelen, men det bör vara en liten storleksdifferens annars trillar bara överdelen av. För stor skillnad blir också lite knepigt.. blink.gif
maimiti
Mycket pedagogiskt!
Det går ju inte att göra fel nu ju ohmy.gif)
pepparmynta
Ännu en god anledning att köpa saft, laugh.gif rolleyes.gif
Liastar
Väldigt fiffigt det där. Brukar själv använda avklippta petflaskor som "tak" på en del krukor, lite i stil med Willabs "plastklockor", fast i mindre format då förståss. Gamla pepparkaksburkar (den höga varianten som rymmer tonvis med pepparkakor) som är genomskinliga och har genomskinligt lock funkar åxå jättebra! rolleyes.gif
Ina
Pepparkaksburkarna är i flitigt bruk även här. Om man får tag på lite olika sorter, med liiiiite olika storlek, kan man använda låga burkar också. Den ena som kruka och den andra som lock!! rolleyes.gif

Vanliga rektangulära och runda kakburkar och glassburkar används som fat när det är slut på dom andra eller när det blir så trångt att varje kruka inte kan ha ett eget fat... wink.gif
LindaA
Vad duktig du är på att beskriva, väldigt pedagogiskt!
Och fiffigt! Vi dricker ganska mycket Fun Light hemma, så det där passade ju bra, annars hamnar de i plastinsamlingen...
Så nu ska det snart byggas "växthus"... biggrin.gif biggrin.gif
Ina
Tackar, Linda!!

Får väl tillägga att det är min son som har tagit bilderna. Utan hans hjälp hade det inte varit lätt att pyssla och dokumentera samtidigt!! laugh.gif wink.gif
Liastar
har ett litet tips förresten, om man som jag hela tiden inser sin brist på fat att ställa krukorna på (själv försöker jag undvika kaffefaten i finservisen laugh.gif ) så går det superbra med lock till glasburkar i nödfall!
karin på balkongen
CITAT (Ina @ 04-04-2004, 15:47)
Jag har gjort miniväxthus av tomma saftflaskor! Barnsligt roligt!

Här i mitt album finns det en fiiiin pedagogisk bildserie om det är nån som vill veta hur det går till... rolleyes.gif

Wow! Vilken bra idé och pedagogiskt gjort biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon