Bee
Ser nu i vårsolen att jag skulle ha skrubbat altanen i höstas. Det gjorde jag inte och nu ser man hur mycket algpåväxt det blev efter förra årets alla krukor.

Hur tar jag bort det bäst? Normalt kör vi med högtryckstvätten och efterbehandlar med stark såpalösning. Men jag kommer inte åt i hörnena med den där terasstvätten (den stora runda borsten man kopplar på h-tvätten) och det är där den mesta påväxten är.

Jag har ett medel som heter Motalg som vi köpte på Hornbach för några år sen. Det använder jag till en liten stenhög jag har på framsidan. På flaskan står att det skall verka i 24 timmar. Och det är då jag blir tveksam till att ha det på altanen. Vi har ju katten som är ute på altanen ständigt. Likaså hunden , men hon är ju lättare att kontrollera.

Hur gör ni som har husdjur med algpåväxt?
armaniel
Jag skurade hela däcket med grönsåpa och med hjälp av en piassavakvast. Det fungerade faktiskt över förväntan smile.gif Jag har både hund, katt och små barn så jag kände att det var ett bra alternativ.
ilPadrino
Samma här, såpa och piassavakvast och en rejäl avspolning med högtryckstvätten efteråt. Stryker ny träolja till helgen så brukar det se lika fint ut som nytt igen. smile.gif
josohl
Alla algmedel är också giftiga för andra gröna växter. Dvs har du en häck eller rabatt där vattnet rinner av från altanen när du behandlat den med sånt medel kommer inte bara algerna dö utan också växterna...

Håller med om att mekanisk rengöring funkar bäst. Kan du inte annars ta av borsten och bara köra högtryck rätt av i hörnen?
Peztis
Om det bara är fråga om hörnen så är det ju lätt att ta en skrubborste just där. Om man inte har svårt att röra sig då...

Kan bara sälla mig till skaran som inte använder en massa konstiga medel i onödan. Prova med såpa, det kommer säkert att gå jättebra! Och så kan du lägga pengarna på en ny kruka med blommor istället! tummenupp.gif
Bee
Det blev Grumme grönsåpa och jag fick skrubba ordentligt i hörnena. Allt gick inte bort men det blev hyfsat rent. Jag skall ta mig en funderare på om jag verkligen skall ha så många krukor på altanen i år. Eller skrubba till hösten när allt packas in efter en förhoppningsvis skön sommar.
Peztis
Om du sätter dem (krukorna) på fötter så borde det bli lite bättre... Och visst ska du har krukor på altan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon