Pernillus
Har en triangelformad rabatt mitt på gräsmattan med måtten 110 cm på höjden och 200 cm på längden, i en trekantsform.

Har förut haft den som smultronodling men tänkte anlägga en liten rabatt med perenner i och då jag inte har gröna fingrar eller särskilt bra fantasi undrar jag om någon av er kan tänka er att hjälpa mig med vad jag ska ha däri. Vill gärna ha lättskötta men vackra växter. Bor i zon 7. Kan jättegärna tänka mig funkia någonstans bland växterna, men sen då?
Och som jag sade har jag inte särskilt bra fantasi så det vore önskvärt (om någon nu svarar) om ni kan tala om var i rabatten den specifika växten ska ställas. :)

Otroligt tacksam för svar!
EKLO
Hej,

Jag vet tyvärr ingenting om zon 7 (bor själv i zon 1-2), men jag vet en del om att planera en rabatt, och sedan bli lite besviken av att inte hitta "mina" växter på plantskolan. Istället brukar jag göra så att jag tar mig till en bra plantskola och där ser vad de har, och utgår från det. Väldigt roligt det också!

PS. Man kan ju bestämma en ungefärlig färgskala som man gillar, och hur höga blommor man vill ha i mitten och kanterna, därifrån höra med plantskolan.
Anki V
Jag håller med EKLO……
Om du inte vill eller kan så dina perenner själv så blir du nog ganska besviken när du inte hittar vad du bestämt dig för på plantskolan.

Jag har heller aldrig lyckats komponera en rabatt med låga växter längst fram och högre bakom.

Här i Norrland verkar inte perennerna bry sig om några regler när det gäller höjd och bredd. Allt blir så mycket högre och vidare än vad det står på den lilla lappen som brukar följa med.

År ett planterar jag
År två funderar jag varför det blev så här
År tre flyttar jag om.

Lycka till.

/Anki
EKLO
Hej igen,

en annan grej att bestämma och fundera över innan man far till plantskolan tycker jag är när man helst vill att rabatten ska blomma (om det nu handlar om blommor och inte om bladväxter). Är man oftast bortrest hela juli (t ex) är det ju trist att ha högsommarblommande växter... Är man särskilt glad åt det första första, ska man peta ner tidiga vårlökar och blanda dem med perenner...

Här i söder satsar jag ofta på nävor av olika slag, de funkar här och finns ofta i de handelsträdgårdar jag besöker (även på nätet) i olika färger, olika blomningstider, olika krav på ljus/skugga etc - men det där med nävor är verkligen en smaksak! Och som sagt vet jag ingenting om zon 7 eller om vad som kan finnas på dina planskolor.
kerstin z5-6
Vilket läge är det? Sol , skugga halvskugga eller vad ? Hosta tex trivs inget vidare i gassande sol.
Du kan ha nästan alla sorts perenner i zon sju. Ytterst få som inte går bra.

Välj en färgskala låter som en bra idee om du ska köpa alla växterna i vår.
josohl
Här är en gammal tråd du kanske kan ha nytta av: http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...amp;mode=linear
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon