Full version: Tomat fråga om sort
Alba
Jag har sett att Blomsterlandet har 2 sorters tomat som jag är nyfiken på.
Jag vill kolla om någon testat dem och hur smaken är. Jag vill ha goda tomater. wink.gif vad nu det kan innebära. laugh.gif

Bifftomat - Solanum lycopersicum
Busktomat - Solanum lycopersicum
Åsa, mälardalen zon 2
Du måste ha ett sortnamn för att man ska kunna svara på din fråga biffomat och busktomat säger ingenting och det vetenskapliga namnet du uppgett heter i stort sett alla tomater.

Det finns hundratals kanske tusentals sorter av busktomat resp bifftomat i världen.
Alba
Ja tyvärr är det ganska typiskt för Blomsterlandet. Det är ofta rätt info finns med.
Jag får chansa då på någon av sorterna.
duo2010
CITAT (Alba @ 06-05-2013, 15:43) *
Ja tyvärr är det ganska typiskt för Blomsterlandet. Det är ofta rätt info finns med.
Jag får chansa då på någon av sorterna.

Hej
Om ingen i butiken kan tala om vilken sort det är så köp hos ngn mer serviceminded person.
gunilla
susanne-79
Vill du ha GODA tomater är mitt bästa tips att försöka få tag på en planta Sungold. Hade 14 sorter förra året och den var överlägset godast tyckte hela familjen och även grannarna! Är en ganska vanlig sort så den borde gå att hitta.
Jag hade den i stor kruka mot en södervägg och det funkade fint trots allt regn i somras. Annars trivs den säkert ännu bättre i växthus om du har.
Piccante
CITAT (Alba @ 06-05-2013, 14:52) *
Jag har sett att Blomsterlandet har 2 sorters tomat som jag är nyfiken på.
Jag vill kolla om någon testat dem och hur smaken är. Jag vill ha goda tomater. wink.gif vad nu det kan innebära. laugh.gif

Bifftomat - Solanum lycopersicum
Busktomat - Solanum lycopersicum

De brukar tyvärr inte vara så väldigt fantasifulla i handeln utan säljer mest ett par gamla pålitliga sorter som Gemini, Dansk export, Totem mfl. Det brukar stå på etiketten på brättet eller på vagnen med plantor vilka namnsorter det är. Tråkigt om affären inte skyltar tydligt så man et vilka man köper.
Alba
CITAT (duo2010 @ 06-05-2013, 22:18) *
Hej
Om ingen i butiken kan tala om vilken sort det är så köp hos ngn mer serviceminded person.
gunilla

Tyvärr är utbudet inte så stort där jag bor så jag har inte så mycket att välja på.

CITAT (susanne-79 @ 06-05-2013, 23:07) *
Vill du ha GODA tomater är mitt bästa tips att försöka få tag på en planta Sungold. Hade 14 sorter förra året och den var överlägset godast tyckte hela familjen och även grannarna! Är en ganska vanlig sort så den borde gå att hitta.
Jag hade den i stor kruka mot en södervägg och det funkade fint trots allt regn i somras. Annars trivs den säkert ännu bättre i växthus om du har.

Jag ska kolla efter Sungold. Det var ett bra tips.

CITAT (Piccante @ 06-05-2013, 23:12) *
De brukar tyvärr inte vara så väldigt fantasifulla i handeln utan säljer mest ett par gamla pålitliga sorter som Gemini, Dansk export, Totem mfl. Det brukar stå på etiketten på brättet eller på vagnen med plantor vilka namnsorter det är. Tråkigt om affären inte skyltar tydligt så man et vilka man köper.

Det där är något som stör mig.
Ibland står det tex bara Änglaperlargon på en skylt men vad den heter det får man ofta inte veta.
Jag köpte en gång vad de kallar fetbladsmix men vad varje växt heter det framgick inte. De kunde inte heller svara på det eftersom de får det som fetbladsmix från sin leverantör. Otroligt dåligt.
tufflah
Jag handlade en hel del plantor på tradera förra året. Så har du dåligt utbud där du bor så kolla där. smile.gif
Alba
Jag ska kolla även där.
Tack för tipset - det hade jag glömt.
Alba
CITAT (susanne-79 @ 06-05-2013, 23:07) *

Blomsterlandet kommer att få hem Sungold - förmodligen på fredag.
Det ska bli spännande att testa en ny sort.

Vilket bra tips av dig. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon