ilPadrino
Har fått sköldlöss på ett av mina citronträd under vintern, och jag vill absolut inte använda provadopinnar och liknande jox (eftersom jag vill kunna skörda citronerna till min limoncello sen yahoo.gif ).

Frågan är om det finns något eftektivare alternativ till gift eller att ägna timmar till att sitta och finputsa och tvätta rent med fingrarna i så fall?
Bengalow
Nej, vill du inte använda Provado, så finns det inget annat än t.ex. tandpetare och några ihärdiga timmar. Faran är bara att du missar några stycken, och så är dom där i ett otal igen.

Provado ger ingen effekt på människor...
spacepingo
Jag håller sköldlössen borta hemma med mekaniska metoder. Det funkar hyfsat. Jag fick med sköldlöss från svärmor för några år sedan och de uppehåller sig främst på några av orkideerna. jag började med att "tvätta" dem noga och sen har jag kollat plantorna ofta. Nu ser jag nån enstaka ibland men jag har inte lyckats få bort dem helt. Fick sköldlöss på ett penningblad och den var verkligen ful av löss. Jag testade att tvätta men det funkade inte. Tills slut kapade jag grenar och tog bort ALLA blad på det och gnodde hela stammen som var kvar. När det inte funkade åkte penningträdet ut. Men det hade klarat behandlingen och fått illbaka bladen igen.

Jag tror nog att det är antingen provado eller tvätta som gäller (eller båda) om du vill bli av med dem. Som komplement till tvättandet kan du se till att trädet för övrigt håller sig friskt genom att se till att det får lagom med vatten, näring, ljus osv.
ilPadrino
Ja det blir väl till att putsa då helt enkelt...
Jag är kanske överdrivet nojig, men det står ju att provado inte ska användas på ätliga växter så jag utgick från att det var obra att få i sig, har som sagt ingen koll på vad de innehåller.
Gröna mormor
När jag fick sköldlöss på min Nerium, tog jag en topz och doppade i T-sprit och gned sen in det på alla ställen där sköldlössen satt. Det tog väldig tid eftersom växten var stor och så fick jag upprepa proceduren flera gånger. till slut var det inget annat att göra än att slänga hela växten sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon