Full version: Hallonmisstag
SaraJo
Hej!
Av misstag har sommarhallonen klippts ned till 20 cm över marken. Tråkigt då det väl inte blir några hallon i år.. Hur räddas detta upp? Ska vi klippa ned hela vägen till marken eller ska vi låta stumparna vara?
Tack för svar!
RibesRubusVitis
Har inte gjort just detta misstag, så det följande blir en gissning: Jag skulle låta stumparna vara kvar. Även om det inte blir några blommor, och senare bär, kanske de får några blad som kan dra upp sav och skicka ner näring till rötterna. Då borde chanserna öka att rötternas knoppar bildar skott som hinner växa upp och överlever vintern för att ge hallon nästa år.
octachoron
Det finns en liten chans att det kommer sidoskott på de kvarvarande stammarna som kan ge en del bär i år.
Efter en häftig kaninattack på hallonen förra vintern fick vi ändå hallon men då var stammarna högre än 20 cm.
Jan af Lisö
Inga problem, kolla:

http://hallonplantor.se/

och läs under "Bärodlartips".
SaraJo
Jan, enligt den sidan kan man klippa ned helt, men inte i växtsäsong. Så hur gör jag? wink.gif tar ned helt till marken eller lämnar stammarna som de nu är?
Tack igen!
Jan af Lisö
Sara, jag är tyvärr ingen hallonexpert, jag bara länkade till en websida som ägs av riktiga hallonexperter.
Peztis
Hos mig brukar rådjuren mumsa på hallonen på senvintern. Fattar de inte att det är taggar på dem?!?!?! Men Troligen är de rätt desperata efter mat då...

Rådjuren brukar äta av någon halvmeter eller så, dvs de brukar äta av hälften och jag har varje år fått mer hallon är jag vet vad jag ska göra något vettigt av.

I alla fall.. Klipp inte ned mer utan låt dem vara. Troligen kommer du att få hallon, i alla fall lite och definitivt mer än om du nu klipper av det jämns med marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon