Full version: Dahlior
Karin M i zon 5-6
Hej!
Av olika skäl skulle jag vilja kunna strunta i att plantera om mina dahlior i år... Förmodligen dödsdömt, jag vet... flirting.gif Men min fråga är ändå; Är det någon av er som har erfarenhet av att inte sätta om dahlior i ny jord för en säsong? Jag har dem i ca 10 liters krukor hela året och skulle vilja testa om det räcker med samma jord som i fjol och bara ge näring...? Någon som provat? Eller?
Undrar gör Karin M
Fjortispower
Jag tror definitivt att det kommer gå - eftersom du ger dem gödning ändå.
Anki V
Jag tror också att det kommer att gå utmärkt.......jag gjort så med kannan i flera år.

Jag har även flera stora krukor ute som jag byter ut en del jord i vart 2-3 år. Ibland krafsar jag bara bort översta lagret och byter det mot "ko på påse".
Det är större ett-åringar som Klockranka, Törnrosas kjortel och Solrosor som jag gör så med.

/Anki

AnniiPannii
Det kommer säkert att gå biggrin.gif Prova, så vet du iaf till nästa å..
Anna-Karin Lundberg
Har de övervintrat i jorden i sina krukor?
Själv har jag varit snål och sparade förra årets jord, nu har jag blandat den med Algomin trädgårdsgödsel (små korn) och använt ungefär hälften ny jord (på påse). Gamla jorden ser bra ut, men näringen kan ju inte vara så bra. Jag har varit jättedålig på att tillsätta näring tidigare, känt mig osäker på mängden, så ny jord har varit lösningen. Fast nu är det så många krukor och så lite pengar... Jag prover med att gödsla så får jag se hur det går.
Karin M i zon 5-6
Hej och tack för era synpunkter!
Jag tror jag prövar! naughty.gif
Ja, Anna-Karin, mina dahlior har övervintrat i sina krukor. Dvs jag klipper ner dem och ställer dem på förvaring som de är. Hu, det här blir spännande, för det är ganska många - "alla ägg i en korg", så att säga! flirting.gif Men jag lär mig ju, om inte annat! giggle.gif
Vi får se om det är någon annan som har annan erfarenhet, men nu tror jag att jag gör så här, i år!
Hälsningar Karin
Kraljica
Hej! Ni verkar ju kunna lite om dahlior smile.gif
Jag har i år färre dahliaplatser i mina rabatter pga nya stockrosor! Då kom jag på att de kanske kan planteras några knölar i kruka i år? Dessa var de två minsta knölarna som vaknat till liv. Tror ni de kan bo i den här lådan tillsammans eller blir det för trångt? (vet inte hur stora de va förra året...)

Karin M i zon 5-6
Hej Kraljica!
Visst går det att sätta dem i en låda! Ser inte riktigt hur djup lådan på kortet är, men ser du bara till att dränera ordentligt - hål i ev. plast och lecakulor el.dyl i botten, så går det nog finfint. Jag skulle vara speciellt noga med att ha ordentliga hål i plasten, så det inte blir stående vatten i lådan. Men vänta ett tag, så får du säkert fler råd att ta ställning till, på den här sidan! Lycka till!
Mvh Karin
Anna-Karin Lundberg
Jag har alla mina dahlior i kruka, annars skulle jag inte komma ihåg att gräva upp dem på hösten.
Ju större krukor jag använder, ju mer jag vattnar och ju mer näring de får, ju mer växer och blommar de.
Det beror på hur höga de blir om de kommer rymmas eller inte, men har du ingen annan plats är det väl bara att prova.
Jag använder numer namnetiketter till alla där deras färg och höjd står. Jättebra nu på våren när alla ska planteras och jag har glömt vem som är vem.
Kraljica
Tack för snabba svar, nu står de i krukan med lecakulor och finfin "exclusiv" jord biggrin.gif Får märka dom med höjd och färg till hösten, nu blev det en chansning! Haha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon