|
johan1983
06-05-2013, 23:50
Jag är otålig av mig, jag vet att blåbärsplantorna växer upp med tiden men det känns som att det börjar bli lite tjatigt när jag för andra året bara kommer att få en handfull med bär och fem buskar som kastats på komposten.
Därför undrar jag nu vart jag kan få tag på lite äldre buskar?
Är det dumt att plantera äldre buskar? Dom kanske har svårt att anpassa sig?
Det känns som att blåbär inte var så vanliga i Sverige för säg tio år sedan.
Jag såg att en plantskola hade en blåbärsbuske som var 10-15 år gammal, dom ville ha 1000:- för den men jag har inte riktigt dom pengarna att lägga för en buske.
Alternativet är att jag hittar billiga buskar hos någon som odlar upp dom. Finns det ett grossistpris på kanske 40-50:- styck? Då kan jag tänka mig att köpa tio-tjugo stycken. Det känns dock inte så värt att lägga 150 kronor per planta som man ändå får slänga nästa år
Det lite ironiska är att blomsterlandet hade rea för någon vecka sedan, två blåbärsbuskar för 99:-. Då visste jag inte att mina hade dött
AnniiPannii
07-05-2013, 05:58
är det speciella sorter du vill ha? Annars är det väl bara att ta med spade ut i skogen och gräva upp plantor, gratis  De stora blåbärsbuskarna som ger mängder med bär ligger nog på det priset skulle jag tro och att hitta hos gross vet jag inte om det går. Möjligtvis att du kan köpa dem billigare på nätet och få mängdrabatt. Kan man inte sticklingsföröka blåbär, då har du plantor efter några år som är alldeles gratis
Johan, varför måste du öht kasta buskarna?
Jag har Emil och Putte sedan ett par år, och kollade så sent som i dag att det var prima liv.
Menar du vanliga svenska blåbär eller amerikanska blåbär?
Om det är amerikanska blåbär växer de ganska fort om de får mycket vatten och näring, jag har buskar som jag köpte som småttingar 2009 och de är nu 1,5 meter och gav massa bär förra året!
Och om de dör varje år måste det vara nåt fel, antingen på härdigheten på de du köper, eller på växtplatsen.
kerstin z5-6
08-05-2013, 11:35
Eller en kombination av alt + brist på vatten och näring
johan1983
09-05-2013, 23:48
CITAT (Ewa L @ 07-05-2013, 19:42)  Johan, varför måste du öht kasta buskarna?
Jag har Emil och Putte sedan ett par år, och kollade så sent som i dag att det var prima liv. Eftersom dom var döda CITAT (josohl @ 07-05-2013, 20:05)  Menar du vanliga svenska blåbär eller amerikanska blåbär?
Om det är amerikanska blåbär växer de ganska fort om de får mycket vatten och näring, jag har buskar som jag köpte som småttingar 2009 och de är nu 1,5 meter och gav massa bär förra året!
Och om de dör varje år måste det vara nåt fel, antingen på härdigheten på de du köper, eller på växtplatsen. Amerikanska, svenska finns inte att köpa för hemodling. Jag bor i zon 1, dom är planterade i torvblandad rhododendronjord som dessutom är gödslad med rhododendrongödsel. Läget är soligt och varmt.
Därav min dumma fråga. Jag förstod nog att de var döda. Borde ha frågat varför e dog? Du verkar ju ha mkt bra förutsättningar.
Vet du varför? Annars är det kanske läge att ta reda på det först innan du satsar på nya vare sig de är billiga eller dyra?
johan1983
10-05-2013, 23:17
CITAT (Ewa L @ 10-05-2013, 18:06)  Därav min dumma fråga. Jag förstod nog att de var döda. Borde ha frågat varför e dog? Du verkar ju ha mkt bra förutsättningar.
Vet du varför? Annars är det kanske läge att ta reda på det först innan du satsar på nya vare sig de är billiga eller dyra? Jag tror att det kan vara en blandning av att ett par var dåliga när jag köpte dom och dog direkt till att dom sattes i för små hål med ogräs för nära inpå. Till hösten förra året så flyttade jag dom till ett riktigt land. Jag har berättat här och i en annan tråd hur jag har gjort med detta land, det verkar vara efter alla konstens regler Jag tror att den nuvarande växtplatsen är idealisk
johan1983
10-05-2013, 23:26
Tydligen så har LIDL sålt blåbärsbuskar för 39.90
Dom verkar fortfarande ha en del buskar kvar så det är ett tips för de som vill fynda. Dock var blåbären slut på de LIDL jag har besökt men det är nog olika runt om i landet.
En fråga, vad är den stora skillnaden på en LIDL buske för 39.90 och att köpa en på plantagen för 129-199?
Får man så mycket mer för pengarna? Jag antar att plantagens är svenskodlade och LIDLs är från tyskland\polen eller liknande?
Anna-Karin Lundberg
11-05-2013, 05:51
Jag har inte sett Lidls blåbärsbuskar, men andra buskar de sålt - det är ingen "buske" utan mer en "rotad stickling" och sen om det verkligen ÄR blåbär återstår att se... Av princip handlar jag inte på Plantagen, men går du till en riktig handelsträdgård ökar chanserna markant att du får en riktig buske som har bra förutsättningar att börja ett bra liv, det är med stor sannolikhet den sort som det står på etiketten och busken har fått bra vård tills den flyttar till dig.
Tänk så här: Du ska köpa en bil. Det finns bilar för 3.000:- och det finns bilar för 450.000:- och båda är ett plåtskal, en motor, fyra hjul och kan ta dig till jobbet. Men är den ena bilen samma som den andra? Ungefär så tycker jag att du tänker när du jämför en blåbärsbuske för 39:90 med en för 129-199:-. Man brukar få vad man betalar för. Och är det för billigt för att vara sant så är det nog så.
Jag skulle köpa några riktigt fina buskar på en riktig handelsträdgård, strunta i priset, välj den sort du vill ha. Gör en omsorgsfull plantering och vänta sen på bär, de kommer snart! Har du bara råd att köpa en buske så gör det. Köp en till nästa sommar. Du ska ju ha buskarna i åratal framöver så inköpspriset är inte en tröst när du står där om något år med eländiga småbuskar som visade sig vara felmärkta...
Åsa, mälardalen zon 2
11-05-2013, 07:00
Lidl har "GLÖMT" skriva sortnamn på alla sina buskar och träd iår som verkar komma från Holland/Tyskland, många av sorterna man producerar därnere är inte speciellt härdiga + hur ska man veta det där med ex. pollinering ifall man inte vet vilken sort det är, blåbär är ju ofta inte självfertilt etc.
Huggorm
11-05-2013, 07:20
Men plantagen är ju inte väldigt mycket bättre än lidl...
johan1983
11-05-2013, 20:54
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 11-05-2013, 06:51)  Jag har inte sett Lidls blåbärsbuskar, men andra buskar de sålt - det är ingen "buske" utan mer en "rotad stickling" och sen om det verkligen ÄR blåbär återstår att se... Av princip handlar jag inte på Plantagen, men går du till en riktig handelsträdgård ökar chanserna markant att du får en riktig buske som har bra förutsättningar att börja ett bra liv, det är med stor sannolikhet den sort som det står på etiketten och busken har fått bra vård tills den flyttar till dig.
Tänk så här: Du ska köpa en bil. Det finns bilar för 3.000:- och det finns bilar för 450.000:- och båda är ett plåtskal, en motor, fyra hjul och kan ta dig till jobbet. Men är den ena bilen samma som den andra? Ungefär så tycker jag att du tänker när du jämför en blåbärsbuske för 39:90 med en för 129-199:-. Man brukar få vad man betalar för. Och är det för billigt för att vara sant så är det nog så.
Jag skulle köpa några riktigt fina buskar på en riktig handelsträdgård, strunta i priset, välj den sort du vill ha. Gör en omsorgsfull plantering och vänta sen på bär, de kommer snart! Har du bara råd att köpa en buske så gör det. Köp en till nästa sommar. Du ska ju ha buskarna i åratal framöver så inköpspriset är inte en tröst när du står där om något år med eländiga småbuskar som visade sig vara felmärkta... Är det verkligen så mycket bättre i en handelsträdgård? Är det inte så att dom köper sina grejor från samma leverantörer som plantagen? När man reklamerar en växt på en handelsträdgård har jag fått blickar i stil med "nu får inte mina barn äta ikväll". därför drar jag mig alltid för att reklamera växter som jag köper från sådana ställen. Då känns det för mig bättre att gå till exempelvis plantagen och reklamera eftersom dom är ett stort företag.
Huggorm
11-05-2013, 22:06
Klart de blir trötta när folk reklamerar. Ingen växt är lika snygg efter att ha varit planterad och sedan uppgrävd och körd tillbaka till butiken, den kanske inte ens går att sälja igen till någon annan.
johan1983
11-05-2013, 22:25
CITAT (Huggorm @ 11-05-2013, 23:06)  Klart de blir trötta när folk reklamerar. Ingen växt är lika snygg efter att ha varit planterad och sedan uppgrävd och körd tillbaka till butiken, den kanske inte ens går att sälja igen till någon annan. Det är självklart att den inte går att sälja till någon annan, jag reklamerar inte en växt om det inte är något fel på den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|