Full version: Identifieringshjälp
Leopardcookie
Här är några växter som kommer upp i rabatten, jag har inget minne av vad det är sen förra sommaren, och om de ens fanns där crazy.gif
Eva 33c
Sånt här är svårt, att känna igen växter i det stadiet på bild. Rätt säker på att 2 är prästkrage av nåt slag och 6 en praktbetonika. De andra skulle jag kunna gissa nåt på, men det känns inte meningsfullt smile.gif
Gröna mormor
1. näva
2. prästkrage
3. (svårt att säga än)
4. nejlikerot
5. hornviol
6. ?
Leopardcookie
Oj, se där. Näva, det kom bara två st, de som syns på bild. Har bara brunnäva i trädgården och det är inte likt den.. hmm.
Praktbetonika var ju himla vacker, har inte sett den i trädgården förut heller. Den måste jag ta hand om isf smile.gif
Eva 33c
Jag tror absolut inte att 1 är nån näva! Och 4skulle jag bli mycket förvånad om det blev en nejlikrot. Viol av något slag på 5 kan jag hålla med om. Men vilken sort skulle jag aldrig våga mig på i det här läget, flera arter (men inte alla) ser ut sådär till att börja med. Hornviolen övervintrar aldrig här så just den vet jag inget om. Lova att ta nya bilder allteftersom så vi vet om vi gissat rätt smile.gif
kerstin z5-6
Gillar inte att gissa på bara bladverk, finns växten i samma släkte ser ofta de första bladen helt likadana ut

Leopardcookie
Du behöver inte gissa om du inte vill Kerstin, men visst är det en utmaning naughty.gif
Min tanke med att lägga upp bilder på blad i det stadiet var mest för att veta om det var ogräs så jag kunde plocka bort det så tidigt som möjligt!
Leopardcookie
Hittade en gammal bild på rabatten där två av växterna är med, men jag vet fortfarande inte vad de heter, det är nr. 3 och 4.
Eva i Skåne
2, 5 och 6 håller jag med tidigare gissningar.
3 tror jag är borstnejlika och 4 stjärnflocka

Min gissning skrev jag innan din nya bild och jag ser att stjärnflocka är rätt. 3 kan jag inte se så bra på nya bilden.
Leopardcookie
3:an är den höga växten med vita toppar, markerade den lite otydligt kanske smile.gif
Eva i Skåne
Aha, då är borstnejlika helt fel, men tyvärr vet jag inte vad det är.
emmma
Nr 3 skulle kunna vara vit axveronika. Gör en sökning på bilder på google och kolla.
Leopardcookie
Nr 1. har växt till sig lite, någon som känner igen den nu?

Sen har det tillkommit fler som jag inte vet vad det är. Nr 7, 8 & 9.

kerstin z5-6
7 .tror jag är ogräs, 8. är någon form av lilja , 9. ogräs ,revsmörblomma
Eva i Skåne
Jag säger som Kerstin. 7 och 9 är ogräs. 7 kan vara nån skräppa och 9 är helt klart revsmörblomma
Leopardcookie
Nu har skräppan och revsmörblomman åkt i backen! smile.gif Fick den här växten igår som ska vara vit lejongap, men jag är osäker på om det är det... eller sköldpaddsört? Tycker inte bladen ser ut som de brukar?
Eva i Skåne
Lejongap är det inte, det är jag säker på. Jag är tveksam till sköldpaddsört också. Dom brukar inte växa så kompakt.
Dock ser det ut som en växt att behålla och låta tiden utvisa vad det är. Jag tycker inte det är nån ogräsvarning på den.
Leopardcookie
Vad märkligt.. då undrar man verkligen vad det är man fått... laugh.gif
Ewa L
Jag håller med Eva, det är inteLejongap och definitivt inte Sköldpaddsört. Men heller inget ogräs.

Livet blir liksom mer spännande så här.
Peztis
Luktar bladen något?
Funderade först på temynta men där sitter bladen på en liten stjälk, de på din verkar sitta utmed huvudstjälken.
Leopardcookie
Nej de luktar inte, eller ja, de luktar ju gräs när jag gnider på dom.. men inte något särskilt gott biggrin.gif
CillaM
om växten på bild 1 har vuxit så snabbt kan det vara nån jordärtskocka kanske

2 är prästkrage

3 tycker jag liknar vit sköldpaddsört men på din andra samlingsbild tycker jag det ser ut som en vit strandveronika eller axveronika, mina är blå med samma toppiga blommor. Kan kanske också vara en vit praktlysing.

4 är stjärnflocka

5 nån viol

6 praktbetonika

8 är liljor
Leopardcookie
Tack Cilla! Vet du kanske vad det är för typ av liljor? Har aldrig sett dom förut, de kom fram när jag grävde bort en järnek som var bredvid.
Har lila strandveronika på framsidan men de växer mer upprätt, dessa vita ligger till hälften ner och är inte alls lika kraftiga som de lila.. kanske axveronika då?
Leopardcookie
Här är nr 5. i dagsläget, är det hornviol?
Leopardcookie
Vad kan detta vara då (nr 10) ? Är det pärlhyacint? Känns som att den skulle kommit för längesen biggrin.gif
Och det andra (nr 11), är det också någon viol?

Eva i Skåne
Gissar på klockhyacint på nr 10.
CillaM
CITAT (Leopardcookie @ 23-05-2013, 09:00) *
Tack Cilla! Vet du kanske vad det är för typ av liljor? Har aldrig sett dom förut, de kom fram när jag grävde bort en järnek som var bredvid.
Har lila strandveronika på framsidan men de växer mer upprätt, dessa vita ligger till hälften ner och är inte alls lika kraftiga som de lila.. kanske axveronika då?

Inte säker alls, det kan vara tigerlilja eller brandlilja. Gamla sorter som ofta kommer fram vid grävning.

Kan du försöka komma mycket närmare den vita "veronikan", fota både blomma och blad så att det går att se
Leopardcookie
Cilla: veronikan har inte kommit så långt som till blomning, bilden är från förra året och jag har ingen närmare bild på den från då. Nu är det bara blad än så länge:)
CillaM
Igen fara smile.gif Blomning är snart nära så då får du gärna lägga ut bilder igen!
kerstin z5-6
Med växt i blom får du mer säkra besked , ust nu är det mest gissningar,,,
Leopardcookie
Äsch, det är roligt att spekulera lite! Och desto roligare när man sen får veta om det var rätt eller inte biggrin.gif Jag förväntar mig inte att ni ska ge mig rätt svar hela tiden.. vill bara dela med mig, kanske dyker det upp en växt som ingen vet vad det är?! Spännande biggrin.gif

Jag uppdaterar er med bilder! smile.gif

Förresten, var det hornviol det blå/vita? Eller så missade jag svaret..
Eva i Skåne
Jag är tveksam till att det är en hornviol. Dom brukar vara ganska "fyrkantiga" men det tycker jag inte din ser ut att vara, men det finns många andra sorter som är söta
Leopardcookie
Kommer ni ihåg växten jag postade som jag fick och skulle vara vit lejongap, kan det vara drakmynta?
Bassam
Hej

Själv tycker jag att ogräs, alla växter som finns i rabatten, men jaqg inte tycker om dem.

H.Bassam
Leopardcookie
Hej Bassam, tycker du det ser ut som ogräs eller menar du att drakmynta är ogräs? smile.gif
Peztis
Tror han menar att om det är en växt i rabatten som han inte gillar så är det ett ogräs...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon