Full version: Ogräsidentifiering
tyffe
Hej! Jag har problem med ett ogräs i mina rabatter, men jag vet inte vad det är för något. Bladen ser precis ut som blad till blå bergvallmo, och under sommaren kommer det ljuslila blommor på höga stänglar. Jag har hört att den kallas för Parktölta, men jag hittar ingenting när jag googlar. Är det någon som känner igen beskrivningen och kanske vet vad det heter?
Eva 33c
Kan det vara parksallat, Cicerbita macrophylla? Fast jag vet inte om bladen ser ut som bergvallmons precis, men med namnet parktölta och de lila blommorna skulle det kanske kunna vara en sån? Och ogräs är det sannerligen i en rabatt...
tyffe
Ja, det är parksallat! Jättetack för hjälpen!
Eva i Västerås
verkligen ett ogräs.
När syster tog över ett torp i Uppsala fanns där BARA parksallad. När dom rensat och rensat och rensat och klippt med gräsklippare och rensat började det dyka upp kirskål! Inte ens den orkade ta sig förbi parksalladen.
Sedan kom liljor, gullvivor, och allt möjligt annat vackert efter några år.
Men rensa parksallad måste dom hålla på med hela tiden. annars kommer den tillbaka.

SLU har visst testat; dom lämnade ett fält där det fanns enstaka parksallat orört i 10 år. Då fanns bara parksallat.
peanutpea
Har du någon bild på detta monster? Det skulle vara bra att veta hur den ser ut om den skulle dyka upp.
Eva 33c
CITAT (peanutpea @ 08-05-2013, 20:30) *
Har du någon bild på detta monster? Det skulle vara bra att veta hur den ser ut om den skulle dyka upp.

En googlesökning på det vetenskapliga namnet Cicerbita macrophylla ger många bilder. Själva blomman liknar cikorians, och jag har stött på trädgårdsägare som tror att de har cikoria och har delat med sig av denna växt i all välmening under det namnet...
Peztis
Men den var ju vacker!

Alltså, jag förstår till fullo att man inte vill ha en växt som tar över allt. Men om man tittar noga på en maskros så är den väldigt vacker, kirskålens blad är riktigt snygga, såpnejlikan doftar underbart, knölklockan är ju en blåklocka!

Säger jag som förra året röjde och sedan totaltäckte en rabatt för jag blir inte av med kirskålen och såpnejlikorna där. biggrin.gif Jag svär jag med, de växer där jag inte vill ha dem!

Men som sagt, egentligen är de vackra... På rätt ställe!
Bassam
HeJ
Ja; De ser ut fint men de har ofta stora rötter så kan de göra konkurrens med mina älskar växterna och ogräs döda dem; så behöver man borta dem.
Obs
1 Man kan räkna ogräs växter som man tycker inte om dem.
2 Under den här tiden brukar vi ta ogräs Manuell en gång på veckan, och det funkar jätte bra.

H.bASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon