Vinterflickan
07-05-2013, 09:47
Funderar på att trots allt beställa en Willab Tropic & ställa ut mina plantor, men funderar på hur varmt man minst bör hålla det på kvällar & nätter för att framförallt inte gurka & paprika ska ta skada?
Räcker det med 5 grader, eller bör jag komma uppåt 10-15?
sofia75
07-05-2013, 11:54
Gurka vill ha minst tolv grader på nätterna för att trivas och inte stanna i växten. Även chili gillar värme och trivs bra med ca 12 grader på nätterna.
Susanna
07-05-2013, 18:59
Jag ställde ut min chili och paprikaplantor i växthuset för några veckor sedan och de flesta nätter har det inte varit varmare än 4-6 grader därinne. Men chilin/paprikan har växt på och satt frukt och verkar inte bry sig om den låga nattemperaturen. Även för tomaterna funkar det bra. Gurkor har jag dock inte där och jag tror att de vill ha mer väme på nätterna.
Eva 33c
07-05-2013, 19:57
Man brukar säga ca 10 grader som minimum. Men det är inte hugget i sten. Den här tiden på året så är ofta den kalla tiden på natten ganska kort, första solstråle som når växthuset höjer omedelbart temperaturen, vilket gör att det kan funka även om minitempen var bara 5. Och om detta inte pågår under så lång tid så går det bra. Och nu verkar ju sommaren vara på väg trots allt. Men ofta syns inte eventuella skador omedelbart utan kan visa sig mera smygande med dålig tillväxt. Om man ser till att vara lite försiktig med vattningen under kallare perioder så hjälper det också till. Det är framförallt temperaturen runt rötterna som är den kinkiga, (nu pratar vi inte köldgrader) en blöt kruka blir kallare än en torrare.
Jag är lite "fegare" nu för tiden än de första åren med växthus, är väl inne på mitt 18e år nu. Efter att upplevt avstannad tillväxt på tomaterna framförallt så chansar jag inte längre
Jag har både chili, paprika och tomater ute sedan 1:a april. Men jag är novis och det är mitt första år med växthus. Kanske chansar lite väl mycket.
Men samtliga blommar och har fruktämnen så helt galet kan det nog inte vara.
Däremot ställde jag ut gurkplantorna också för någon vecka sedan och de tror jag har tvärstannat i växten.
Men precis som Eva skrev så är det faktiskt bara kallt vid 4-tiden på morgonen, det vänder snabbt uppåt igen. Och i värsta fall får jag så om min gurka. Vi lär av våra misstag.
växterna lidar lite av kalla nätter.
jämfört med året när jag sprang ut och in med växterna, och när jag lämnade dom ute när det blev 4 grader på nätterna (i växthuset), förlorade jag ca en månad i tillväxt. Om ni förstår vad jag menar....
Jag sökte lite på vad dom olika plantor vill ha som min temp, och hittade:
ca 8 grader: tomater
ca 12 grader: paprika/chili
ca 15 grader: gurka
sofia75
11-05-2013, 07:10
Visst överlever gurk, tomat och chiliplantor att stå kallt om nätterna, men då går ju lite av tidsvinsten med att förodla plantorna förlorad eftersom tillväxten sjunker rejält eller stannar av helt. Gurka tex kan ju stå och sura i veckor om den får stå för kallt.
Utav de nämnda plantorna har jag bara märkt lite grand på gurkplantorna.
Satte ner dem i odlingslådorna i växthuset för några dagar sedan. De har jag grundat med bl.a. hästskit. Och har skuggväv på på natten.
Och det gillade de!
Får se om jag får några gurkor. Men jag är ju på lärstadiet och kanske gör på annat sätt nästa år.
Gurka är riktigt kinkiga vad det gäller kyla, ffa om rötterna. Får de för kallt och jorden dessutom är fuktig/blöt, då vill gärna rötterna ruttna. Har fått köpa nya gurkplantor några gånger efter att ha haft för bråttom med att sätta ut dem i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.