Anette W
Hej svejs!

I helgen åkte alla tomater och paprikor ut i växthuset (zon 4), jag måste återfå min igenväxta tvättstuga och hitta min tvättmaskin.

På natten kör jag en oberäknelig Tropicfläkt och bubbelplast. Dagtid väv mot den starka solen och värmen som överraskade helt plötsligt. Igårkväll när jag höll på med "innertältet" av bubbelplast dök en tanke upp: eftersom bubbelplasten isolerar mot kyla så undrar jag om den även isolerar mot värmen? Nån som vet?
Då skulle man kunna ha bubbelplast enbart g.gif

Mitt växthus är bara 6 kvm. Jag har skaffat en extra taklucka så jag har två. Men när det är riktigt varmt så blir det alldeles för gassigt där inne, trots öppen dörr, väv och fläkten på cirkulation. Kan man göra nåt mer?
Stjärnsnäs
Jag har ett stort växthus med ett "innertält" av bubbelplast. Jag bar ut sådderna redan i april, men hade en värmefläkt på under nätterna som höll ca 10 grader. På dagarna har allt stått i växthuset eftersom det blir alldeles för varmt i "innertältet". Det blir lätt 30-35 grader där om det är soligt så det isolerar inte mot värme.
Bengalow
Det fungerar inte riktigt som du tänkt! Isolering hindrar att värme försvinner, eller att kyla tränger in - det är en avgränsare, så att olika temperaturerna inte blandas för fort.
Bubbelplast har däremot mycket dåligt isoleringsvärde. Jämför med ett hus, där det optimala idag ligger på >400 mm tjocklek. Bubbelplast kan fördröja avkylning någon timma, men du måste tillföra värme, för att inte komma ner till minusgrader.
Eftersom bubbelplasten ligger innanför glaset på ett växthus, så har ju, så att säga, solstrålningen (värmen) redan kommit in. Det hjälper alltså inte mot värmen, men däremot den direkta solstrålningen, som kan förstöra växter.
Anette W
Jag som trodde jag kommit på nåt riktigt bra sad.gif Tack i alla fall för svar smile.gif Då vet man ju lite mer om hur bubbelplasten funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon