Till mitten/slutet av maj månad tänkte jag stoppa ut uteväxter i krukor i trädgården. Jag letar efter blommande växter och inte gröna enkla. Under dagarna är det riktigt fint och varmt (uppåt +20 i solen) men det blir svalare efter 19-tiden och kring +5 under nattetid. Vad för blomster är lite mer tåliga och tål detta? Jag tänkte alltså köpa färdiga och inte så upp själv.
Tacksam för svar!
kerstin z5-6
07-05-2013, 18:58
Enda säkra korten är Pensee och diverse perenner. Före 6 juni ca kan det bli en frostnatt och då är det ajö med allt vad sommarblommor heter.
Perennerna får fula blad och blir tufsiga att tag men överlever.Penseerna tål ner till -4.
Jag skulle vilja påstå att det beror på var i landet du bor, och vilka möjligheter du har att skydda växterna om det skulle bli en frostnatt.
Jag bor i zon 2 och har de senaste 10 åren satt ut sommarblommor ungefär vid den här tiden (hängpetunior, hängbegonior och flitiga lisa), men jag har koll på väderprognosen och täcker med väv om det skall bli nära 0 och tar in i garaget om det skall bli minus. Minusgrader har bara hänt två gånger, så risken är ganska liten skulle jag säga.
Bor du längre norrut får du kanske vänta lite till.
kerstin z5-6
07-05-2013, 19:21
Jomenvisst , är man beredd att kolla temp var natt och kånka in o ut eller skydda med lager fiberduk så går det ju.
11 juni frös 15 sorter ihjäl i mitt växthus -då utan frostvakt 2008.
Alexander-VG-zon3
07-05-2013, 20:03
Bor väst sveriges inland zon 3-4 och här är det ingen frostrisk, det är ofta frost i månadsskiftet april-maj, men efter den 10 maj aldrig eller mycket sällan och det enligt smhi och stämmer bra i verkligheten också. För Götaland förutom höglandet är det säkert med sommarblommor nu.
Jag bor i Norrland, Piteå. Det blir bara varmare och varmare för varje dag som går och skulle det sjunka så har jag möjlighet att ta in dom/stoppa dom vindskyddat i utegård. Vad tror ni? Tänkte inte lägga ner hejdlösa summor på det men några krukor hade suttit fint!
Alexander-VG-zon3
07-05-2013, 20:13
Norrland har frostrisk än, men är du beredd att ta in så varför inte.
kerstin z5-6
07-05-2013, 22:34
jag bor 10 mil söder om dej om det hjälper, det enda jag har ute sen 2 v är penseer. Sen är det upp till dej hur mkt du vill skydda o kolla väder osv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.