Full version: Helskugga?
AnniiPannii
Har en ny rabatt som sa göras i ordning men det är enbart sol två timmar på morgon och då inte extremt mycket. Vilka träd/buskar kan jag ha där? De ska inte vara så jätte höga utan mer en prydnadsrabatt men kanske max två meter om man pratar träd smile.gif

Det är INTE vandrande skugga utan helskugga från ett hus. Zon 2 bor jag i..

Buskarna behöver inte blomma men det hade ju självklart varit trevligt smile.gif
Bassam
Hej:
Du ska välja vad som helst av buskar , men du ska undvika träd som ger frukt, på grund av blommor och frukt behöver mycket sol.
H.Bassam
kerstin z5-6
Håll dej till skuggväxter de som lätt får brända blad av sol. Exempel
perenner som Hosta, Porslins anemon, buskar som många rhoddar. Hortensia.
Lagerhägg ,mer perenner :Vinca minior och major, penningblad och skuggbräcka, murgröna, klätterbenved buske,Stiftvallmo,Stormhatt funkar oxå, välj de vita. Krolliljor är oxå ok. Alunrot, Heuchera, fotblad,
Krollilja,
Revsuga,
Lungört,
Kaukasisk förgätmigej, finns många fler
AnniiPannii
Bassam: Tack för hjälpen men jag kan inte välja vilka buskar och träd eftersom det är HELskugga det va därför jag frågade. Men tack endå smile.gif

Kerstin: Perennerna vet jag ååhh vad kul det ska bli! Men jag hör så otroligt olika angående roddar och hortensior. Mina egna stor i sol men det kanske går i helskugga med. Funderar då på att göra en surjordsrabatt om jag endå håller på men perennerna vill ju ha annat..

Aa jag får se hur jag gör men jag kan ju ta en låg rodde med vita blommor, det hade varit snyggt i skuggan smile.gif
Huggorm
Japanska lönnar trivs i skugga
Ewa L
CITAT (Huggorm @ 08-05-2013, 18:24) *
Japanska lönnar trivs i skugga

Och surjord.
AnniiPannii
I de flesta beskrivningar så sägs det att lönnarna ska ha halvskugga till sol och viss aska bara ha sol :S Blir helt knäpp här :S
Huggorm
En del japanska lönnar får brända löv om de står i direkt sol, särskilt då vissa med gulfärgade löv. Jag har själv två stycken koreanska lönnar (acer pseudosieboldianum), en i nästan fullt solljus och en i näst intill helskugga, den har solljus en halvtimme på kvällen. Den som står mörkt växer mycket bättre och ser friskare ut än den som står i solen. Alla dessa smålönnar är ju skapta för att vara undervegetation i skogar.
addo
Rhododendron med "lurvig" nytillväxt är alltid fint även om dom inte blommar, sen är ju Parasollblad och Kaukasisk förgätmigejalltid skojj smile.gif
kerstin z5-6
Vita krollllijor är väldigt fina i helskugga[attachment=76202:262222_427136.jpg]
AnniiPannii
Mycket bra förslag, tror det blir något såhär.

Två låga roddar i ljus färg(då blir det ju vintergrönt också smile.gif

Skuggblad blir solitär lite längre upp.

Hosta, höstanemon, silverax, blodört, kausisk förjätmigej, spetsmössa, blodört, kroliljor...
Det är lite mycket marktäckare kanske så år se vilka jag tar..

smile.gif Några mer förslag.
EvaKlemming
Vita höstflox? De doftar så fint.
EvaKlemming
Och, tror inte jag läste om den häruppe, vitbrokig kornell. Kanske för vanlig? Min lyste upp min skugga och gjorde mig nästan alltid glad.
Anma
Jag har precis sånt norrläge. Här är en rabatt som är helt fantastiskt fin på sommaren. I hörnan vid trappen växer en buske som planetrat sig själv dit. Vet inte vad den heter, men den får röda oätliga bär senare på sommaren.
Och så finns där
vintergröna som marktäckare, den har börjat sprida sig nu, satte den för två år sedan.
Hasselört som marktäckare som jag satte förra året. Tog några från andra sidan trappen.
Ormbunkar från tomtens skogsdel.
Hosta (minns inte vilken sort) som jag delat i omgångar.
En Azalea som blommar i vitt.
Massa självsådda smultron.
En en jag hittade som bebis längst bort till vänster.
Rabatten har inte kostat många kronor. Typ inga. smile.gif
Ska försöka komma ihåg att visa den i sommar, det är min favoritrabatt.
jamieblue
Om du inte redan bestämt dig så kan jag ge ännu ett förslag och det är att kolla på de olika Viburnum-sorterna, alltså olvon. Flera av dem är skuggtåliga, blommar och blir inte överdrivet stora. Själv planterade jag en Viburnum x juddii i ungefär samma läge förra året.

Vidjehortensia är en annan idé.
Peztis
Om du behöver något som klättrar så är klätterhortensian jättefin, så vacker även på vintern med sina grenar och de torra blomställningarna. Tar några år på sig att komma igång, dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon