Full version: Flytta buskpion ...
Tingstäde
Det sägs ju att pioner ska man inte flytta från platsen där man en gång planterat dem. Gäller det både bond- och buskpioner???
Därtill nödd och tvungen är jag att förpassa en ung - 3årig - buskpion annorstädes. Hur vittfamnande är dessa växters rotsystem???
sad.gif wacko.gif wink.gif
Tingstäde
MimE
Får jag hänga på?

Hur flyttar jag bäst en Dillpion?

undrar
Mimmi
Virgo
Nu minns jag inte måttet , men det ska grävas upp en redig stor "kocka" runt o under plantan.
Jag grävde upp några förra året och en planta med tillhörande jordklump fick plats i en normal skottkärra.

Bäst att vara två, för det är ett tungt jobb.

Den nya gropen bör vara lite större då ny jord ska få plats under och vid sidan om. Se till att plantera på samma djup.

I år får jag se om flyttningen gick bra.
evelina
Jag flyttade en Bondpion 2001 och den blommade förra året först. jag gjorde som Virgo, ett himla jobb var det. Men det var värt besväret även om det tar tid för den att blomma igen.

Lycka till!! smile.gif
Cilla
Jag har inte flyttat busk- och dillpioner men väl andra sorters pioner. De tjurar de första åren och ger inte blom, men har man givit dem god jord och sol på nya stället kan de komma igen efter några år med ny fart. Mina egna flyttade bondpioner (ca 4 större plantor) krävde ingen större grävning (jämfört med träd iallafall), turade i tre år men har sedan dess givit mer blom än någonsin.

Gräv med en liten räfsa i jorden för att kolla hur vittförgrenat och stort rotsystemet är på buskpionen, Tingstäde. Hjälp dig själv med pressenning ed att flytta rotklumpen på, eller skaka loss rottrådarna från jord för att få flytten lättare. Lägg våta tyger på rötterna under arbetet så att finrötterna inte torkar ut. Skär rent sargade rötter efter grävningen och ge plantan ett nytt ställe med djupare och bredare växtbädd och finaste jorden så ger du den bäst chans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon