professor Glömström
07-05-2013, 20:39
Mitt oranieträd, ca 15 år gammalt, har fått ett antal längsgående 1-2 mm djupa sprickor i barken, dels på stammen, dels på några av de grövre grenarna (jag bifogar ett par foton som illustration). Jag är osäker på om detta är något helt nytt för den här säsongen men har åtminstone ett bestämt intryck av att det inte har förekommit alls i samma utsträckning tidigare. Är det tecken på något allvarligt fel eller någon sjukdom? Kanske en följd av den hårda vintern? Krävs några speciella åtgärder? Jag hoppas att trädet går att rädda -- det är inte särskilt rikbärande men frukten är underbart god.
[attachment=76188:oran11.jpg]
[attachment=76189:oran22.jpg]
Hej:
Denna sjukdom kallas sår sjukdom, och det kommer från svamp som heter( Nectria galligena ), hans sporer har röd färge.
Vad kan man göra:
1du behöver balans gödsling, man ska undvika mera naturligt gödsel och man behöver minska mera kväve gödsling.
2 ta bort grenar som hårde skada och bränna dem.
3 man ska inte ge mera vatten, och ska göra bra väldränerad.
4 om du kan använda Svamp bekämpning medel.
H.Bassam
kerstinbern
08-05-2013, 03:23
Det ser inte ut som typisk fruktträdskräfta, snarare frostsprickor pga kylan sent på våren.
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2013, 06:46
jag säger också mycket små frostsprickor och det är inget som påverkar trädet nämnvärt
professor Glömström
11-05-2013, 13:06
Tack ni som har gjort er besväret att svara på min fråga! Lösningen får tills vidare nog bli att avvakta hur trädet artar sig under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.